Benvinguts!!

Us donem la benvinguda a aquest canal de comunicació del grup BARTRINA assessors (Bartrina-Carbó i Associats, Valls i Baldrich i Gestaga).

La nostra voluntat, mitjançant aquest blog, es fer-vos partíceps de totes aquelles temàtiques que creiem que poden ser del vostre interès: les darreres novetats legislatives, comentaris a "problemàtiques comunes" copçades en el nostre dia a dia professional, articles relacionats amb l'àmbit de l'assessoria empresarial, calendaris fiscals, etc.....en resum, són moltes les consultes que contestem personalment, moltes les informacions que rebem de les diverses fonts de les que gaudim, però molt poques les possibilitats que tenim de "socialitzar-les" i fer-ne partíceps als que realment són la nostra raó de ser. Desitjem que us sigui d'utilitat.

David, Lídia i Eva




diumenge, 28 d’octubre del 2012

Mesures previstes per a l'IVA 2013


Entre d'altres novetats previstes en la normativa de l'IVA que es contenen en Projectes normatius actualment en tramitació, i que entraran en vigor, amb caràcter general des del pròxim 1 de gener de 2013, s'incorporen mesures concretes en relació amb les situacions de morositat, per les que es disposa que en les operacions a termini, bastarà d'instar el cobrament (via reclamació judicial o requeriment notarial) d'un dels terminis per poder rectificar la base imposable, en proporció al termini o terminis impagats i s'aclareix que els destinataris que no actuïn com a empresaris o professionals i les factures dels quals han estat rectificades per impagat, no es converteixin en deutors de l'impost en els supòsits de pagament parcial o total a ‘posteriori' del crèdit.

Actualment estan en tràmit parlamentari el Projecte de llei de pressupostos generals de l'Estat per a 2013, i el Projecte de llei pel qual s'adopten diverses mesures tributàries dirigides a la consolidació de les finances públiques i a l'impuls de l'activitat econòmica.
 
També hem de destacar en tramitació parlamentària el Projecte de llei de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau (el text del qual, aprovat pel Congrés, s'ha remès al Senat amb data 5 d'octubre), sense oblidar-nos de la imminent aprovació del Reial decret pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, el projecte normatiu de les quals es troba publicat en la pàgina web del Ministeri d'Hisenda i Administracions Pública.
 
A continuació volem informar-los de les principals novetats previstes en la normativa de l'IVA que es contenen en aquests projectes normatius actualment en tramitació, i que es veurà modificada amb efectes, en general, des del pròxim 1 de gener de 2013, i sempre tenint en compte que es tracten de textos no definitius (amb possibilitat de patir esmenes abans de la seva aprovació i publicació definitiva al BOE). No obstant això resulta necessari informar d'aquests canvis en l'IVA que convé conèixer amb una certa antelació.

 


Principals novetats en l'IVA 2013

 

Entrega de béns. Adjudicació d'immobles als comuners

 

S'introdueix una modificació amb un objectiu merament clarificador, de manera que s'estableix expressament que constitueix entrega de béns l'adjudicació dels immobles promoguts per comunitats de béns als seus comuners, en proporció a la seva participació.
 
Meritació de determinades operacions intracomunitàries
 
S'estableix que en els subministraments que suposin entregues intracomunitàries de béns, i no s'hagi pactat el seu preu, o quan, havent-se pactat, no s'hagi determinat el moment de la seva exigibilitat, o s'hagi establert amb una periodicitat superior al mes natural, la meritació de l'IVA es produirà l'últim dia de cada mes per la part proporcional corresponent al període transcorregut des de l'inici de l'operació, o des de l'anterior meritació, fins a la citada data.
 
Quant a les entregues intracomunitàries de mitjans de transport nous, la meritació de l'IVA es produirà el dia 15 del mes següent a aquell en què s'iniciï l'expedició o el transport dels béns amb destí a l'adquirent.
 
Exempció dels serveis prestats per les Unions i Agrupacions d'Interès Econòmic (AIE) als seus membres
 
Es modifica l'exempció aplicable a les Unions i Agrupacions d'Interès Econòmic, restringint el seu abast als serveis que s'utilitzin directament i exclusiva en una activitat exempta dels seus membres. En l'actualitat, l'afectació dels serveis ho és a una activitat essencialment exempta, requisit que es compleix quan el volum d'operacions gravades no excedeixi del 10 per 100 del total.   S'elimina també el requisit de reconeixement previ de l'exempció per l'Administració.
 
Exempció per a organismes sense finalitat lucrativa
 
Es reconeix l'exempció de l'IVA dels serveis i entregues de béns accessòries efectuades directament als seus membres per organismes o entitats legalment reconegudes que no tinguin finalitat lucrativa, sempre que no percebin dels beneficiaris de les operacions cap contraprestació diferent de les cotitzacions fixades en els seus estatuts, sense necessitat de que prèviament sigui reconegut per l'Agència Tributària el gaudi de l’exempció.
 
La sol·licitud a l'Agència Tributària per obtenir la qualificació d'una entitat com entitat o establiment privat de caràcter social serà potestativa i no obligatòria.
 

Limitació de l'exempció en les contractes d'arrendament financer. Béns immobles
 
Es manté la qualificació com no exempta de les entregues de béns immobles en l'exercici de l'opció de compra en un contracte d'arrendament financer. No obstant això, s'afegeix una durada mínima perquè els contractes es qualifiquen com a tals a aquests efectes de 10 anys.
 
Modificació de la base imposable. Morositat
 
S'incorporen mesures concretes en relació amb les situacions de morositat, per les que es disposa que en les operacions a termini, bastarà d'instar el cobrament (via reclamació judicial o requeriment notarial) d'un dels terminis per poder rectificar la base imposable, en proporció al termini o terminis impagats i s'aclareix que els destinataris que no actuïn com empresaris o professionals i les factures dels quals han estat rectificades per impagat, no es converteixin en deutors de l'impost en els supòsits de pagament parcial o total a posteriori del crèdit.
 
Procediments concursals
 
En cas de declaració de concurs, es preveu el fraccionament del període de liquidació de manera que s’ha de presentar una declaració liquidació fins el dia del concurs (s’hauran d'aplicar la totalitat dels saldos a compensar que estiguessin pendents a la data), on s'incloguin els fets imposables previs al mateix, i una altra en què es consignin els posteriors.
 
El concursat, d'altra banda haurà exercir el dret a la deducció de totes les quotes meritades amb caràcter previ a la declaració de concurs en les autoliquidacions corresponents al període en què es van suportar les quotes, mitjançant la seva rectificació si fos necessari.
 
En el cas d'operacions que quedin sense efecte com a conseqüència d'un procediment de reintegració concursal o altres d'impugnació exercitades al si d'un concurs, s'haurà de rectificar l'IVA repercutit en les declaracions corresponents al període en què es van produir les operacions. Si l'adquirent també està en situació de concurs, haurà de rectificar les seves deduccions en l'autoliquidació corresponent al moment en què va tenir lloc l'operació, sense imposició de recàrrecs ni interessos
 
Operacions immobiliàries
 
Inversió del subjecte passiu
 
S'introdueixen  tres nous supòsits d'inversió del subjecte passiu:
 
  • El destinatari serà obligat a liquidar les quotes meritades en les entregues de terrenys rústics i segones o ulteriors entregues d'edificacions en què el transmitent hagués renunciat a l'exempció.
 
  • També s'aplica aquesta regla en les entregues d'immobles en execució de garanties sobre ells, i s’entén que s'executa la garantia quan es transmet l'immoble a canvi de l'extinció total o parcial del deute garantit o de l'obligació  d'extingir el deute garantit per l'adquirent.
 
  • I a l'últim, s'aplica la regla d'inversió del subjecte passiu  en les execucions d'obra i les cessions de personal per a la seva realització, conseqüència de contractes directament formalitzats entre el promotor i el contractista que tinguin com a objecte la urbanització de terrenys o la construcció o rehabilitació d'edificacions. Aquesta regla s'estén als supòsits en què el destinatari sigui el contractista principal o altres sotscontractistes.
 
Transmissió de valors de societat immobiliària. Exempció IVA/ITP
 
S'equipara la transmissió dels valors a la dels immobles de la societat, i es limita l'àmbit d'aplicació de l'ITP als valors d'entitats els actius immobiliaris de les quals no es trobin afectes a activitats empresarials o professionals. En el cas que els immobles estiguin afectes, l'operació relativa als valors quedarà exceptuada de l'exempció en l'IVA quan hi hagués una finalitat d'eludir el pagament de l'impost.
 
Nova regulació de les obligacions de facturació
 
Obligació d'expedir factura
 
S'exclouen de l’obligació les prestacions de serveis financers (excepte els relatius a fedataris) i d'assegurances exemptes de l'IVA quan no es localitzin al territori d'aplicació de l'impost i hi estiguin subjectes en un altre Estat membre (no en el cas d'operacions interiors o que es localitzin fora de la comunitat).
 
Així mateix, es mantenen els supòsits d'expedició de factures per tercers.  En el cas que el tercer estigui situat fora de la UE i de països amb què s'hagin subscrit instruments jurídics d'assistència mútua no serà necessària autorització de l'AEAT com fins ara, sinó que n’hi haurà prou amb la mera comunicació prèvia.
 
Quan el tercer sigui el destinatari de l'operació s'exigeix:
 
  • Acord previ entre les parts (s'elimina la referència a “documentat”).
  • El procediment d'acceptació de les factures es deixa al procediment que decideixin les parts.
  • Es manté l'obligació que el destinatari remeti una còpia de la factura a l’empresari que va realitzar l'operació.
  • S’haurà de fer constar l'expedició pel destinatari com a contingut de la factura.
 
Factures simplificades
 
Amb la finalitat d'establir un sistema harmonitzat de facturació en l'àmbit de la Unió Europea i de promoure i facilitar el funcionament dels petits i mitjans empresaris així com dels professionals, s'estableix un sistema de facturació basat en dos tipus de factures: la factura completa o ordinària i la factura simplificada, que substitueix als denominats tiquets.
 
Les factures simplificades tenen un contingut més reduït que les factures completes o ordinàries i, excepte algunes excepcions, es podran expedir, a elecció de l'obligat a la seva expedició, quan el seu import no excedeixi de 400 euros, IVA inclòs, quan es tracti de factures rectificatives o quan el seu import no excedeixi de 3.000 euros, IVA inclòs, i es tracti, en aquest últim cas, d'algun dels suposats respecte dels quals tradicionalment s'ha autoritzat l'expedició de tiquets en substitució de factures.
 
Així, es manté que l'obligació d'expedir factura podrà ser complerta mitjançant l'expedició de factura simplificada i còpia en qualsevol dels supòsits següents:
 
a) Quan el seu import no excedeixi de 400 euros, IVA inclòs, o
b) Quan s’hagi d'expedir una factura rectificativa.
 
Sense perjudici del que disposa anteriorment, els empresaris o professionals podran igualment expedir factura simplificada i còpia d'aquesta quan el seu import no excedeixi de 3.000 euros, IVA inclòs, en les operacions que es descriuen a  continuació:
 
a) Vendes detallistes, fins i tot les realitzades per fabricants o elaboradors dels productes entregats.
A aquests efectes, tindran la consideració de vendes detallistes les entregues de béns mobles corporals o semovents en què el destinatari de l'operació no actuï com a empresari o professional, sinó com a consumidor final d'aquells. No es reputaran vendes detallistes les que tinguin com a objecte béns que per les seves característiques objectives, envasament, presentació o estat de conservació siguin principalment d'utilització empresarial o professional.

b) Vendes o serveis en ambulància.
c) Vendes o serveis a domicili del consumidor.
d) Transports de persones i els seus equipatges.
e) Serveis d'hostaleria i restauració prestats per restaurants, bars, cafeteries, orxateries, xocolateries i establiments similars, així com el subministrament de begudes o àpats per consumir a l'acte.
f) Serveis prestats per sales de ball i discoteques.
g) Serveis telefònics prestats mitjançant la utilització de cabines telefòniques d'ús públic, així com mitjançant targetes que no permetin la identificació del portador.
h) Serveis de perruqueria i els prestats per instituts de bellesa.
i) Utilització d'instal·lacions esportives.
j) Revelat de fotografies i serveis prestats per estudis fotogràfics.
k) Aparcament i estacionament de vehicles.
l) Lloguer de pel·lícules.
m) Serveis de tintoreria i bugaderia.
n) Utilització d'autopistes de peatge.
 
Contingut de les factures simplificades: sense perjudici de les dades o requisits que puguin resultar obligatoris a altres efectes i de la possibilitat d'incloure qualssevol altres esments, les factures simplificades i les seves còpies contindran les següents dades o requisits:
 
a) Nombre i, si escau, sèrie. La numeració de les factures simplificades dins cada sèrie serà correlativa. Es podran expedir factures simplificades mitjançant sèries separades quan hi hagi raons que ho justifiquin i, entre d’altres, en els casos següents:
1r. Quan l'obligat a la seva expedició compti amb diversos establiments des dels quals efectuï les seves operacions.
2n. Quan l'obligat a la seva expedició realitzi operacions de diferent natura.
3r. Les expedides pels destinataris de les operacions o per tercers per a cadascun dels quals haurà d'existir una sèrie distinta.
4t. Les rectificatives.
Quan l'empresari o professional expedeixi factures per a la documentació de les operacions efectuades  en un mateix any natural, serà obligatòria l'expedició mitjançant sèries separades d'unes i altres. 
b) La data de la seva expedició.
c) Número d'Identificació Fiscal, així com el nom i cognoms, raó o denominació social completa de l'obligat a la seva expedició.
d) La identificació del tipus de béns entregats o de serveis prestats.
e) Tipus impositiu aplicat i, opcionalment, també l'expressió “IVA inclòs”.
Així mateix, quan una mateixa factura comprengui operacions subjectes a diferents tipus impositius de l'impost sobre el valor afegit s’haurà d'especificar per separat, a més a més, la part de base imposable corresponent a cadascuna de les operacions.
f) Contraprestació total.
g) En cas de factures rectificatives, la referència expressa i inequívoca de la factura rectificada i de les especificacions que es modifiquen. 
 
En les còpies de les factures, al costat dels requisits anteriorment esmentat, s'indicarà la seva condició de còpies.
 
Quan el destinatari de l'operació sigui un empresari o professional i així ho exigeixi, l'expedidor de la factura simplificada haurà de fer constar, a més a més, les dades següents: 
 
a) Número d'Identificació Fiscal atribuït per l'Administració tributària espanyola o, si escau, per la d'un altre Estat membre de la Comunitat així com el domicili del destinatari de les operacions.
b) La quota tributària que, si escau, es repercuteixi, que s’haurà de consignar per separat.
 
També s’hauran de fer constar les dades descrites anteriorment, quan el destinatari de l'operació no sigui un empresari o professional i així ho exigeixi per a l'exercici de qualsevol dret de natura tributària. 
 
Quan el Departament de Gestió Tributària de l'Agència Estatal d'Administració Tributària apreciï que les pràctiques comercials o administratives del sector d'activitat de què es tracti, o bé les condicions tècniques d'expedició de les factures, recomanin la consignació d'esments addicionals a les assenyalades anteriorment, podrà exigir-ne la inclusió en la factura simplificada. 
 
Factura electrònica
 
La nova regulació comunitària en matèria de facturació suposa un decidit impuls a la facturació electrònica, sota el principi d'un mateix tracte per a la factura en paper i la factura electrònica, com instrument per reduir costos i fer més competitives a les empreses. 
 
S'estableix una nova definició de factura electrònica com aquella factura que, complint els requisits establerts en el nou Reglament, hagi estat expedida i rebuda en format electrònic.
 
En tot cas, les factures en paper o electròniques han de reflectir la realitat de les operacions que documenten i correspondrà als subjectes passius garantir aquesta certesa durant tota la seva vigència, sense que aquesta exigència pugui suposar la imposició de noves càrregues administratives als empresaris o professionals. 
 
Per a la seva validesa, el destinatari ha de donar el seu consentiment (s'elimina la referència que sigui exprés).
 
La integritat del contingut de la factura ha de garantir que no ha estat modificat.
 
Per garantir la seguretat jurídica dels subjectes passius que ja utilitzaven l'intercanvi electrònic de dades (EDI) i la signatura electrònica avançada, el nou Reglament reconeix expressament que aquestes tecnologies, que deixen de ser obligatòries, garanteixen l'autenticitat de l'origen i la integritat del contingut de les factures electròniques.
 
Termini per a l'expedició de les factures
 
S'imposa un termini harmonitzat per a l'expedició de les factures corresponents a determinades entregues de béns o prestacions de serveis intracomunitàries. Així mateix, amb la finalitat de facilitar la gestió administrativa dels subjectes passius, s'ha cregut convenient aplicar aquest mateix termini harmonitzat a totes les operacions efectuades per a altres empresaris o professionals, tant interiors com transfrontereres. Aquest termini afecta, igualment, a les factures recapitulatives.
 
Així, es modifica el límit temporal del dia 16 del mes següent per a l'expedició de les factures en referència a la data de meritació i no al període de liquidació quan el destinatari és empresari (en el cas d'operacions intracomunitàries, abans del 16 del mes següent a l'inici de l'expedició o transport).
 
Conservació de les factures
 
S'especifica la necessitat que en els procediments que s'utilitzin per a la conservació de les factures es garanteixi l'autenticitat de l'origen i la integritat del seu contingut i la seva llegibilitat.
 
Quan es delegui la conservació en un tercer que es trobi fora de la UE i de països amb què s'hagin subscrit instruments jurídics d'assistència mútua no serà necessària autorització de l'AEAT com fins ara.  N’hi haurà prou amb la mera comunicació prèvia.