Entre d'altres novetats previstes en la
normativa de l'IVA que es contenen en Projectes normatius actualment en
tramitació, i que entraran en vigor, amb caràcter general des del pròxim 1 de
gener de 2013, s'incorporen mesures concretes en relació amb les situacions de
morositat, per les que es disposa que en les operacions a termini, bastarà
d'instar el cobrament (via reclamació judicial o requeriment notarial) d'un
dels terminis per poder rectificar la base imposable, en proporció al termini o
terminis impagats i s'aclareix que els destinataris que no actuïn com a
empresaris o professionals i les factures dels quals han estat rectificades per
impagat, no es converteixin en deutors de l'impost en els supòsits de pagament parcial
o total a ‘posteriori' del crèdit.
Actualment estan en
tràmit parlamentari el Projecte de llei de pressupostos generals de l'Estat per
a 2013, i el Projecte de llei pel qual s'adopten diverses mesures tributàries
dirigides a la consolidació de les finances públiques i a l'impuls de
l'activitat econòmica.
També hem de destacar en
tramitació parlamentària el Projecte de llei de modificació de la normativa
tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la
intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau (el
text del qual, aprovat pel Congrés, s'ha remès al Senat amb data 5 d'octubre),
sense oblidar-nos de la imminent aprovació del Reial decret pel qual s'aprova
el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, el projecte
normatiu de les quals es troba publicat en la pàgina web del Ministeri
d'Hisenda i Administracions Pública.
A continuació volem
informar-los de les principals novetats previstes en la normativa de l'IVA que
es contenen en aquests projectes normatius actualment en tramitació, i que es
veurà modificada amb efectes, en general, des del pròxim 1 de gener de 2013, i
sempre tenint en compte que es tracten de textos no definitius (amb
possibilitat de patir esmenes abans de la seva aprovació i publicació
definitiva al BOE). No obstant això resulta necessari informar d'aquests canvis
en l'IVA que convé conèixer amb una certa antelació.
Principals novetats en l'IVA 2013
Entrega de béns. Adjudicació d'immobles als comuners
S'introdueix una
modificació amb un objectiu merament clarificador, de manera que s'estableix
expressament que constitueix entrega de béns l'adjudicació dels immobles
promoguts per comunitats de béns als
seus comuners, en proporció a la seva participació.
Meritació de determinades operacions intracomunitàries
S'estableix que en els subministraments que suposin entregues
intracomunitàries de béns, i no s'hagi pactat el seu preu, o quan,
havent-se pactat, no s'hagi determinat el moment de la seva exigibilitat, o
s'hagi establert amb una periodicitat superior al mes natural, la meritació de
l'IVA es produirà l'últim dia de cada mes per la part proporcional corresponent
al període transcorregut des de l'inici de l'operació, o des de l'anterior
meritació, fins a la citada data.
Quant a les entregues intracomunitàries de mitjans de
transport nous, la meritació de l'IVA es produirà el dia 15 del mes següent
a aquell en què s'iniciï l'expedició o el transport dels béns amb destí a
l'adquirent.
Exempció dels serveis prestats per les Unions i
Agrupacions d'Interès Econòmic (AIE) als seus membres
Es modifica l'exempció
aplicable a les Unions i Agrupacions d'Interès Econòmic, restringint el seu
abast als serveis que s'utilitzin
directament i exclusiva en una activitat exempta dels seus membres. En
l'actualitat, l'afectació dels serveis ho és a una activitat essencialment
exempta, requisit que es compleix quan el volum d'operacions gravades no
excedeixi del 10 per 100 del total.
S'elimina també el requisit de reconeixement previ de l'exempció per
l'Administració.
Exempció per a organismes sense finalitat lucrativa
Es reconeix l'exempció de
l'IVA dels serveis i entregues de béns accessòries efectuades directament als
seus membres per organismes o entitats
legalment reconegudes que no tinguin finalitat lucrativa, sempre que no
percebin dels beneficiaris de les operacions cap contraprestació diferent de
les cotitzacions fixades en els seus estatuts, sense necessitat de que
prèviament sigui reconegut per l'Agència Tributària el gaudi de l’exempció.
La sol·licitud a
l'Agència Tributària per obtenir la qualificació
d'una entitat com entitat o establiment privat de caràcter social serà
potestativa i no obligatòria.
Limitació de l'exempció en les contractes d'arrendament
financer. Béns immobles
Es manté la qualificació
com no exempta de les entregues de béns immobles en l'exercici de l'opció de
compra en un contracte d'arrendament financer. No obstant això, s'afegeix una
durada mínima perquè els contractes es qualifiquen com a tals a aquests efectes
de 10 anys.
Modificació de la base imposable. Morositat
S'incorporen mesures
concretes en relació amb les situacions de morositat, per les que es disposa
que en les operacions a termini,
bastarà d'instar el cobrament (via reclamació judicial o requeriment notarial)
d'un dels terminis per poder rectificar la base imposable, en proporció al
termini o terminis impagats i s'aclareix que els destinataris que no actuïn com
empresaris o professionals i les factures dels quals han estat rectificades per
impagat, no es converteixin en deutors de l'impost en els supòsits de pagament
parcial o total a posteriori del
crèdit.
Procediments concursals
En cas de declaració de
concurs, es preveu el fraccionament del període de liquidació de manera que
s’ha de presentar una declaració liquidació fins el dia del concurs (s’hauran
d'aplicar la totalitat dels saldos a compensar que estiguessin pendents a la
data), on s'incloguin els fets imposables previs al mateix, i una altra en què
es consignin els posteriors.
El concursat, d'altra
banda haurà exercir el dret a la deducció de totes les quotes meritades amb
caràcter previ a la declaració de concurs en les autoliquidacions corresponents
al període en què es van suportar les quotes, mitjançant la seva rectificació
si fos necessari.
En el cas d'operacions
que quedin sense efecte com a conseqüència d'un procediment de reintegració
concursal o altres d'impugnació exercitades al si d'un concurs, s'haurà de
rectificar l'IVA repercutit en les declaracions corresponents al període en què
es van produir les operacions. Si l'adquirent també està en situació de
concurs, haurà de rectificar les seves deduccions en l'autoliquidació
corresponent al moment en què va tenir lloc l'operació, sense imposició de
recàrrecs ni interessos
Operacions immobiliàries
Inversió del subjecte
passiu
S'introdueixen tres nous supòsits d'inversió del subjecte
passiu:
- El destinatari serà obligat a liquidar les quotes meritades en les entregues de terrenys rústics i segones o ulteriors entregues d'edificacions en què el transmitent hagués renunciat a l'exempció.
- També s'aplica aquesta regla en les entregues d'immobles en execució de garanties sobre ells, i s’entén que s'executa la garantia quan es transmet l'immoble a canvi de l'extinció total o parcial del deute garantit o de l'obligació d'extingir el deute garantit per l'adquirent.
- I a l'últim, s'aplica la regla d'inversió del subjecte passiu en les execucions d'obra i les cessions de personal per a la seva realització, conseqüència de contractes directament formalitzats entre el promotor i el contractista que tinguin com a objecte la urbanització de terrenys o la construcció o rehabilitació d'edificacions. Aquesta regla s'estén als supòsits en què el destinatari sigui el contractista principal o altres sotscontractistes.
Transmissió de valors de
societat immobiliària. Exempció IVA/ITP
S'equipara la transmissió
dels valors a la dels immobles de la societat, i es limita l'àmbit d'aplicació
de l'ITP als valors d'entitats els actius immobiliaris de les quals no es
trobin afectes a activitats empresarials o professionals. En el cas que els
immobles estiguin afectes, l'operació relativa als valors quedarà exceptuada de
l'exempció en l'IVA quan hi hagués una finalitat d'eludir el pagament de
l'impost.
Nova regulació de les obligacions de facturació
Obligació d'expedir
factura
S'exclouen de l’obligació
les prestacions de serveis financers
(excepte els relatius a fedataris) i d'assegurances
exemptes de l'IVA quan no es localitzin al territori d'aplicació de
l'impost i hi estiguin subjectes en un altre Estat membre (no en el cas
d'operacions interiors o que es localitzin fora de la comunitat).
Així mateix, es mantenen
els supòsits d'expedició de factures per
tercers. En el cas que el tercer
estigui situat fora de la UE i de països amb què s'hagin subscrit instruments
jurídics d'assistència mútua no serà necessària autorització de l'AEAT com fins
ara, sinó que n’hi haurà prou amb la mera comunicació prèvia.
Quan el tercer sigui el
destinatari de l'operació s'exigeix:
- Acord previ entre les parts (s'elimina la referència a “documentat”).
- El procediment d'acceptació de les factures es deixa al procediment que decideixin les parts.
- Es manté l'obligació que el destinatari remeti una còpia de la factura a l’empresari que va realitzar l'operació.
- S’haurà de fer constar l'expedició pel destinatari com a contingut de la factura.
Factures simplificades
Amb la finalitat
d'establir un sistema harmonitzat de facturació en l'àmbit de la Unió Europea i
de promoure i facilitar el funcionament dels petits i mitjans empresaris així
com dels professionals, s'estableix un sistema de facturació basat en dos tipus
de factures: la factura completa o
ordinària i la factura simplificada, que substitueix als denominats tiquets.
Les factures simplificades tenen un contingut més reduït que les
factures completes o ordinàries i, excepte algunes excepcions, es podran
expedir, a elecció de l'obligat a la seva expedició, quan el seu import no
excedeixi de 400 euros, IVA inclòs, quan es tracti de factures rectificatives o
quan el seu import no excedeixi de 3.000 euros, IVA inclòs, i es tracti, en
aquest últim cas, d'algun dels suposats respecte dels quals tradicionalment
s'ha autoritzat l'expedició de tiquets en substitució de factures.
Així, es manté que
l'obligació d'expedir factura podrà
ser complerta mitjançant l'expedició de factura
simplificada i còpia en qualsevol dels supòsits següents:
a) Quan el seu import no
excedeixi de 400 euros, IVA inclòs, o
b) Quan s’hagi d'expedir
una factura rectificativa.
Sense perjudici del que
disposa anteriorment, els empresaris o professionals podran igualment expedir
factura simplificada i còpia d'aquesta quan el seu import no excedeixi de 3.000
euros, IVA inclòs, en les operacions que es descriuen a continuació:
a) Vendes detallistes,
fins i tot les realitzades per fabricants o elaboradors dels productes
entregats.
A aquests efectes,
tindran la consideració de vendes detallistes les entregues de béns mobles
corporals o semovents en què el destinatari de l'operació no actuï com a
empresari o professional, sinó com a consumidor final d'aquells. No es
reputaran vendes detallistes les que tinguin com a objecte béns que per les
seves característiques objectives, envasament, presentació o estat de
conservació siguin principalment d'utilització empresarial o professional.
b) Vendes o serveis en
ambulància.
c) Vendes o serveis a
domicili del consumidor.
d) Transports de persones
i els seus equipatges.
e) Serveis d'hostaleria i
restauració prestats per restaurants, bars, cafeteries, orxateries,
xocolateries i establiments similars, així com el subministrament de begudes o
àpats per consumir a l'acte.
f) Serveis prestats per
sales de ball i discoteques.
g) Serveis telefònics
prestats mitjançant la utilització de cabines telefòniques d'ús públic, així
com mitjançant targetes que no permetin la identificació del portador.
h) Serveis de perruqueria
i els prestats per instituts de bellesa.
i) Utilització
d'instal·lacions esportives.
j) Revelat de fotografies
i serveis prestats per estudis fotogràfics.
k) Aparcament i
estacionament de vehicles.
l) Lloguer de
pel·lícules.
m) Serveis de tintoreria
i bugaderia.
n) Utilització
d'autopistes de peatge.
Contingut de les factures
simplificades: sense perjudici de les dades o requisits que puguin resultar obligatoris a
altres efectes i de la possibilitat d'incloure qualssevol altres esments, les
factures simplificades i les seves còpies contindran les següents dades o
requisits:
a) Nombre i, si escau,
sèrie. La numeració de les factures simplificades dins cada sèrie serà
correlativa. Es podran expedir factures simplificades mitjançant sèries
separades quan hi hagi raons que ho justifiquin i, entre d’altres, en els casos
següents:
1r. Quan l'obligat a la
seva expedició compti amb diversos establiments des dels quals efectuï les
seves operacions.
2n. Quan l'obligat a la
seva expedició realitzi operacions de diferent natura.
3r. Les expedides pels
destinataris de les operacions o per tercers per a cadascun dels quals haurà
d'existir una sèrie distinta.
4t. Les rectificatives.
Quan l'empresari o
professional expedeixi factures per a la documentació de les operacions
efectuades en un mateix any natural,
serà obligatòria l'expedició mitjançant sèries separades d'unes i altres.
b) La data de la seva
expedició.
c) Número d'Identificació
Fiscal, així com el nom i cognoms, raó o denominació social completa de
l'obligat a la seva expedició.
d) La identificació del
tipus de béns entregats o de serveis prestats.
e) Tipus impositiu
aplicat i, opcionalment, també l'expressió “IVA inclòs”.
Així mateix, quan una
mateixa factura comprengui operacions subjectes a diferents tipus impositius de
l'impost sobre el valor afegit s’haurà d'especificar per separat, a més a més,
la part de base imposable corresponent a cadascuna de les operacions.
f) Contraprestació total.
g) En cas de factures
rectificatives, la referència expressa i inequívoca de la factura rectificada i
de les especificacions que es modifiquen.
En les còpies de les
factures, al costat dels requisits anteriorment esmentat, s'indicarà la seva
condició de còpies.
Quan el destinatari de
l'operació sigui un empresari o professional i així ho exigeixi, l'expedidor de
la factura simplificada haurà de fer constar, a més a més, les dades
següents:
a) Número d'Identificació
Fiscal atribuït per l'Administració tributària espanyola o, si escau, per la
d'un altre Estat membre de la Comunitat així com el domicili del destinatari de
les operacions.
b) La quota tributària
que, si escau, es repercuteixi, que s’haurà de consignar per separat.
També s’hauran de fer
constar les dades descrites anteriorment, quan el destinatari de l'operació no
sigui un empresari o professional i així ho exigeixi per a l'exercici de
qualsevol dret de natura tributària.
Quan el Departament de
Gestió Tributària de l'Agència Estatal d'Administració Tributària apreciï que
les pràctiques comercials o administratives del sector d'activitat de què es
tracti, o bé les condicions tècniques d'expedició de les factures, recomanin la
consignació d'esments addicionals a les assenyalades anteriorment, podrà
exigir-ne la inclusió en la factura simplificada.
Factura electrònica
La nova regulació comunitària
en matèria de facturació suposa un decidit impuls a la facturació electrònica,
sota el principi d'un mateix tracte per a la factura en paper i la factura
electrònica, com instrument per reduir costos i fer més competitives a les
empreses.
S'estableix una nova
definició de factura electrònica com aquella factura que, complint els
requisits establerts en el nou Reglament, hagi estat expedida i rebuda en
format electrònic.
En tot cas, les factures
en paper o electròniques han de reflectir la realitat de les operacions que
documenten i correspondrà als subjectes passius garantir aquesta certesa durant
tota la seva vigència, sense que aquesta exigència pugui suposar la imposició
de noves càrregues administratives als empresaris o professionals.
Per a la seva validesa,
el destinatari ha de donar el seu consentiment (s'elimina la referència que
sigui exprés).
La integritat del
contingut de la factura ha de garantir que no ha estat modificat.
Per garantir la seguretat
jurídica dels subjectes passius que ja utilitzaven l'intercanvi electrònic de
dades (EDI) i la signatura electrònica avançada, el nou Reglament reconeix
expressament que aquestes tecnologies, que deixen de ser obligatòries,
garanteixen l'autenticitat de l'origen i la integritat del contingut de les
factures electròniques.
Termini per a l'expedició
de les factures
S'imposa un termini
harmonitzat per a l'expedició de les factures corresponents a determinades
entregues de béns o prestacions de serveis intracomunitàries. Així mateix, amb
la finalitat de facilitar la gestió administrativa dels subjectes passius, s'ha
cregut convenient aplicar aquest mateix termini harmonitzat a totes les
operacions efectuades per a altres empresaris o professionals, tant interiors
com transfrontereres. Aquest termini afecta, igualment, a les factures
recapitulatives.
Així, es modifica el límit temporal del dia 16 del
mes següent per a l'expedició de les factures en referència a la data de
meritació i no al període de liquidació quan el destinatari és empresari
(en el cas d'operacions intracomunitàries, abans del 16 del mes següent a
l'inici de l'expedició o transport).
Conservació de les factures
S'especifica la
necessitat que en els procediments que s'utilitzin per a la conservació de les
factures es garanteixi l'autenticitat de l'origen i la integritat del seu
contingut i la seva llegibilitat.
Quan es delegui la
conservació en un tercer que es trobi fora de la UE i de països amb què s'hagin
subscrit instruments jurídics d'assistència mútua no serà necessària
autorització de l'AEAT com fins ara.
N’hi haurà prou amb la mera comunicació prèvia.