El Reial decret llei 20/2012, també estableix novetats importants en matèria laboral i de la seguretat social, sobretot en relació a la supressió del sistema progressiu de recàrrecs per ingrés fora de termini, conceptes exclosos de la base de cotització, prestacions per desocupació, FOGASA, supressió del dret a l'aplicació de bonificacions, així com mesures per als funcionaris públics.
En el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, també s’adopten una sèrie de mesures que afecten l'àmbit laboral.
A continuació tractarem de resumir les principals mesures en matèria de Seguretat Social i Ocupació, i sobre reordenació i racionalització de les administracions públiques (que afecten als funcionaris públics)
1. MESURES EN MATÈRIA DE SEGURETAT SOCIAL I OCUPACIÓ
1.1. Supressió del sistema progressiu de recàrrecs per ingrés fora de termini
- S'estableix el recàrrec únic del 20% quan el pagament de les quotes a la Seguretat Social es produeixi després del venciment del termini (s’elimina el sistema progressiu del 3, 5, 10 i 20% abans vigent, depenent de si l'ingrés es produïa passat un mes, dos mesos, tres mesos o més des del venciment).
1.2. Base de cotització. Conceptes exclosos
· S'introdueix com excloses de la base de cotització les indemnitzacions per acomiadament o cessament.
· Es preveu que les indemnitzacions per defunció, trasllat i suspensions estaran exemptes en la quantia màxima prevista en la norma sectorial o conveni col·lectiu.
· S'eliminen les exclusions de la base de cotització abans vigents en matèria de menyscapte de diners i desgast d'estris o eines i adquisició de vestits de treball, els productes en espècie concedits voluntàriament per les empreses i les percepcions per matrimoni.
· Es regula que la quantia màxima exempta de cotització pels conceptes no computables per a la base de cotització no podrà superar el límit que es determini reglamentàriament.
1.3. Prestacions de desocupació
A. Prestacions contributives per desocupació
- Per al supòsit que en el moment de la situació legal de desocupació es mantingui un contracte o més a temps parcial es tindran en compte exclusivament, als efectes exclusivament de complir el requisit d'accés a la prestació, els períodes de cotització en els treballs en què s'hagi perdut l'ocupació, de forma temporal o definitiva, o s'hagi vist reduïda la jornada ordinària de treball.
- El percentatge aplicable a la base reguladora per calcular la quantia de la prestació de desocupació es redueix en un 10%, de manera que a partir del dia 181 de percepció és del 50% (abans es prenia el 60%). En tot cas, la reducció només s'aplicarà a prestacions per desocupació nascuda per situacions legals de desocupació produïda a partir del 15 de juliol de 2012.
- La quantia màxima de la prestació per desocupació continua sent del 175% de l'IPREM, excepte quan el treballador tingui un o més fills a càrrec seu, en aquest cas, la quantia és, respectivament, del 200% o del 225% de l’indicador. Així mateix, la quantia mínima de la prestació per desocupació continua sent del 107% o del 80% de l'IPREM, segons que el treballador tingui o no, respectivament, fills a càrrec seu.
- Ara bé, en cas de desocupació per pèrdua d'ocupació a temps parcial o a temps complet, les quanties màximes i mínimes de la prestació assenyalades es determinen tenint en compte l'IPREM calculat en funció del mitjana de les hores treballades durant el període dels últims 180 dies, i la mitjana es pondera en relació amb els dies en cada ocupació a temps parcial o complet durant el període esmentat. A aquests efectes, es té en compte l'IPREM mensual vigent en el moment del naixement del dret, incrementat en una sisena part.
- La falta de presentació dels documents requerits per l'entitat gestora als beneficiaris, i que puguin afectar a la conservació del dret, pot generar la suspensió cautelar de l'abonament de les prestacions per desocupació fins que per compareixença el beneficiari acrediti que compleix els requisits per al manteniment del dret, moment a partir del qual es reprèn l'abonament de la prestació.
- Per a les prestacions per desocupació el naixement del dret de les quals derivi de situacions legals de desocupació produïda a partir del 15-07-2012, l'entitat gestora ja no realitzarà l'aportació del treballador a la Seguretat Social, descomptant de la quantia de la prestació l’aportació, reduïda en un 35%.
B. Subsidi per desocupació
- S'eleva de 52 a 55 l'edat dels treballadors que no tinguin responsabilitats familiars, hagin cotitzat almenys 6 anys i acreditin els requisits, excepte el de l'edat, per a l'accés a qualsevol altre tipus de prestació contributiva de jubilació del sistema. Per obtenir el subsidi el treballador haurà de tenir complerta l'edat de 55 anys en la data de l'esgotament de la prestació per desocupació o del subsidi per desocupació; o tenir complerta aquesta edat en el moment de reunir els requisits per accedir a un subsidi o complir-la durant la seva percepció.
- Per determinar el requisit de carència de rendes, s'eleva del 50 al 100% l'aplicació del tipus d'interès legal dels diners a les plusvàlues o guanys i els rendiments que es puguin deduir del muntant econòmic del patrimoni.
- La quantia del 80% de l'IPREM s'aplica a la pèrdua d'un treball a temps parcial, i s’inclou que es percebrà a proporció de les hores prèviament treballades, en determinats supòsits específics.
- Se suprimeix el subsidi especial que tenia com a beneficiaris als desocupats majors de 45 anys en la data en què havien exhaurit un dret a prestacions per desocupació de 720 dies de durada i que complissin tots els requisits excepte el període d'espera. Tot i la derogació, la norma perviurà per als desocupats majors de 45 anys que haguessin exhaurit la prestació per desocupació de nivell contributiu de 720 dies abans del 15-07-2012.
- En matèria de cotització durant la percepció del subsidi, es generalitza, per a tots els supòsits, la utilització com a base de cotització el topall mínim de cotització (abans s'estipulava el 125% per als més grans de 52, avui més grans de 55). Aquesta modificació s'aplicarà a partir de l'1 d'agost de 2012 i per als treballadors que tinguessin fixat el 125%, la norma preveu que passaran al 100% a partir de l'1 d'agost de 2012.
C. Altres modificacions en matèria desocupació
Des del 15-07-2012, en relació amb el règim d'obligacions dels treballadors en matèria de protecció de desocupació s'estableixen aquestes novetats:
- S’ha de comunicar als Serveis Públics d'Ocupació autonòmics i al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), el domicili i, si escau, el canvi del domicili, facilitat als efectes de notificacions, en el moment en què es produeixi. Sense perjudici d'això, quan no quedés garantida la recepció de les comunicacions al domicili facilitat pel sol·licitant o beneficiari de les prestacions, haurà de proporcionar als Serveis Públics d'Ocupació autonòmics i al SEPE les dades que necessitin perquè la comunicació es pugui realitzar per mitjans electrònics.
- Els beneficiaris de prestacions han d'acreditar davant al SEPE i els Serveis Públics d'Ocupació autonòmics, quan siguin requerits per a això, les actuacions que han efectuat dirigides a la recerca activa d'ocupació, la seva reinserció laboral o a la millora de la seva ocupabilitat.
- Els beneficiaris de prestacions i subsidis per desocupació inscrits en els serveis públics d'ocupació, una vegada hagin subscrit el compromís d'activitat, han de participar en les polítiques actives d'ocupació que es determinin en l'itinerari d'inserció, sense perjudici de l'obligació de participació en les accions de millora de l'ocupabilitat.
- Des del 15-07-2012, en relació amb la incompatibilitat de prestació i subsidi per desocupació, s'afegeix que la deducció en l'import de la prestació o subsidi s'efectuarà tant quan el treballador l’estigui percebent per la pèrdua de la feina a temps complet o parcial i obtingui una nova ocupació a temps parcial, o quan realitzi dos contractes a temps parcial i en perdi un (encara que aquest cas, la base reguladora de la prestació serà la mitjana de les bases per la qual s'hagi cotitzat en ambdós treballs durant els 180 dies, i es prenen les quanties màximes i mínimes segons la determinació efectuada via IPREM en funció d'hores treballades en ambdós treballs).
- Des del 15-07-2012, s'habilita, dins les competències de control de l'Entitat Gestora, a suspendre l'abonament de les prestacions per desocupació quan s'apreciïn indicis suficients de frau en el curs de les investigacions efectuades en matèria contra la seva lluita.
1.4. Fons de Garantia Salarial (FOGASA)
Amb efectes des del 15-07-2012, s'estableixen les següents modificacions amb relació a l'abonament de salaris i indemnitzacions per part del FOGASA:
- La limitació d'abonament de salaris es redueix del triple al doble del SMI, decreixent el topall de 150 a 120 dies.
- Respecte de l'abonament d'indemnitzacions, el límit del salari diari, base de càlcul, passa del triple al doble del SMI.
- Les indemnitzacions a abonar a càrrec del FOGASA, amb independència del que es pugui pactar en el procés concursal, es calculen sobre la base de 20 dies per any de servei, amb el límit màxim d'una anualitat, sense que el salari diari, base del càlcul, pugui excedir el doble del SMI, incloent la part proporcional de les pagues extraordinàries.
1.5. Renda activa d'inserció per a desocupats amb especials necessitats econòmiques i dificultat per trobar ocupació
Amb efectes des del 15-07-2012, en relació amb els beneficiaris de la renda activa d'inserció, s'estableixen les següents novetats:
- El demandant d'ocupació, inscrit ininterrompudament durant 12 mesos o més, durant la inscripció com a demandant d'ocupació, ha d'haver buscat ocupació activament, sense haver rebutjat oferta d'ocupació adequada ni haver-se negat a participar, excepte causa justificada, en accions de promoció, formació o reconversió professionals o altres per incrementar l'ocupabilitat.
- La sortida a l'estranger, per qualsevol motiu o durada, interromp la inscripció com a demandant d'ocupació a aquests efectes. En els supòsits en què s'interrompi la demanda d'ocupació, s'exigirà un període de 12 mesos ininterromput des de la nova inscripció.
- Se substitueix el requisit de no tenir dret a les prestacions o subsidis per desocupació, o a la renda agrària per haver extingit la prestació per desocupació de nivell contributiu i/o el subsidi per desocupació de nivell assistencial establerts en la Llei General de la Seguretat Social (LGSS), excepte quan l'extinció s'hagués produït per imposició de sanció, i no tenir dret a la protecció per aquesta contingència. Aquest requisit no s'exigeix quan se sigui treballador emigrant retornat o s'acrediti la condició de víctima de violència de gènere o domèstica.
2. MESURES DE REORDENACIÓ I RACIONALITZACIÓ DE LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
2.1. Règim d'incompatibilitats de pensions indemnitzatòries, prestacions compensatòries i percepcions similars
- S'estableix que les pensions indemnitzatòries, prestacions compensatòries i qualsevol altra percepció econòmica prevista en ocasió del cessament en qualsevol càrrec, lloc o activitat en el sector públic són incompatibles amb qualsevol retribució a càrrec dels Pressupostos de les Administracions Públiques, dels ens, organismes i empreses que en depenguin, o a càrrec dels òrgans constitucionals o que resulti de l'aplicació d'aranzel, així com amb qualsevol retribució que provingui d'una activitat privada, a excepció de les previstes en l'article 10 de la Llei 5/2006, de 10 d'abril, de regulació dels conflictes d'interessos dels membres del Govern i dels alts càrrecs de l'Administració General de l'Estat. Així mateix, són incompatibles amb la percepció de la pensió de jubilació o retir per drets passius, o per qualsevol règim de Seguretat Social públic i obligatori.
- Qui cessin als llocs que tinguin prevista les pensions indemnitzatòries, prestacions compensatòries i qualsevol altra percepció econòmica tindran un termini de 15 dies hàbils, a comptar des que concorri la incompatibilitat per comunicar davant l'Oficina de Conflictes d'Interessos del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en el cas del sector públic estatal, o a l'òrgan competent de l'Administració autonòmica o local, la seva opció entre la seva percepció o la retribució de l'activitat pública o privada que estiguin exercint o, si escau, percepció de la pensió de jubilació o retir.
- S'estableix un règim transitori per a tots aquells que en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta norma (15-07-2012) estiguin percebent alguna de les pensions indemnitzatòries, prestacions compensatòries i qualsevol altra percepció econòmica.
2.2. Supressió de la paga extraordinària de Nadal per al personal del sector públic
- Es redueixen les retribucions del personal del sector públic, siguin funcionaris o laborals, així com les del personal estatutari, en les quanties que correspongui percebre el mes de desembre com a conseqüència de la supressió tant de la paga extraordinària com de la paga addicional de complement específic o pagues addicionals equivalents d’aquest mes.
- Queden exclosos d'aquesta mesura els empleats públics les retribucions del qual per jornada completa, exclosos incentius al rendiment, no arribin en còmput anual a 1,5 vegades el salari mínim interprofessional (SMI).
- La reducció és aplicable, també, al personal de les fundacions del sector públic i dels consorcis participats majoritàriament per les Administracions que integren el sector públic, al personal del Banc d'Espanya i personal directiu i resta de personal de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social i de les seves entitats i centres mancomunats, així com al personal laboral d’alta direcció, al personal amb contracte mercantil i al no acollit a conveni col·lectiu que no tingui la consideració d'alt càrrec.
- Encara que s'ha previst que la mesura sigui aplicable al mes de desembre, cada Administració competent o la negociació col·lectiva , en el cas del personal laboral, pot acordar el prorrateig de la reducció entre les nòmines pendents de percebre en el present exercici a partir del dia 15 de juliol.
- Quan el règim retributiu aplicable no contempli expressament la percepció de pagues extraordinàries o es percebin més de dues l'any, es redueix una catorzena part de les retribucions totals anuals exclosos incentius al rendiment. La reducció ha de ser prorratejada entre les nòmines pendents de percebre en el present exercici a partir del 15 de juliol.
- Aquestes mesures es preveuen, així mateix, per als Alts Càrrecs del Govern de la Nació, els seus òrgans consultius, membres del Consell General del Poder Judicial, del Tribunal Constitucional i Tribunal de Comptes, Secretaris i Sotssecretaris d'Estat, Directors Generals i assimilats, Consellers Permanents i el Secretari General del Consell d'Estat i el Defensor del Poble.
- Les quantitats resultant d'aquesta supressió han de ser destinades en exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d'assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació.
2.3. Permisos i vacances dels funcionaris públics
Amb relació als permisos i vacances previstos per als empleats públics, s'estableix els següent:
- Queden eliminats els dies de lliure disposició i per antiguitat establerts per cada Administració pública.
- Es redueix de 6 a 3 els dies per afers particulars.
- S'eliminen els 2 dies addicionals (i un dia addicional per cada trienni complert a partir del vuitè trienni) que gaudien els funcionaris en complir el sisè trienni, addicionals als dos dies de lliure disposició.
- S'introdueix el permís de 15 dies per matrimoni.
- En matèria de vacances, s'elimina l'expressió que els 22 dies hàbils tinguin caràcter de mínim. Així s'estableix que “Els funcionaris públics tindran dret a gaudir, durant cada any natural, d'unes vacances retribuïdes de vint-i-dos dies hàbils, o dels dies que corresponguin proporcionalment si el temps de servei durant l'any va ser menor. A aquests efectes, no es consideraran com a dies hàbils els dissabtes, sense perjudici de les adaptacions que s'estableixin per als horaris especials”.
- Des del 15-07-2012, queden suspesos i sense efecte els Acords, Pactes i Convenis per al personal funcionari i laboral, subscrits per les Administracions Públiques i els seus Organismes i Entitats, vinculats o que en siguin dependents que no s'ajustin a aquest nou règim, en particular, quant al permís per afers particulars, vacances i dies addicionals als de lliure disposició o de natura similar.
- No obstant això, s'estableix que allò que s'ha disposat en aquesta norma sobre vacances i dies d'afers particulars, dies addicionals als dies de lliure disposició o de similar natura, no impedirà que el personal funcionari, estatutari i laboral gaudeixi els dies corresponents a l'any 2012, conforme a la normativa vigent fins al 15-07-2012.
3. ALTRES MESURES D'INTERÈS
3.1. Supressió del dret a l'aplicació de bonificacions
Amb efectes des del 15-07-2012, queda suprimit el dret de les empreses a l'aplicació de bonificacions per contractació, manteniment de l'ocupació o foment de l'autoocupació, en les quotes a la Seguretat Social i, si escau, quotes de recaptació conjunta, que s'estiguin aplicant fins al 15-07-2012, en virtut de qualsevol norma, en vigor o derogada, que haguessin estat establertes.
L'aplicació de la supressió s'efectuarà respecte de les bonificacions en les quotes meritades a partir del mes d'agost de 2012.
No obstant això, la supressió no s'aplicarà a determinades bonificacions recollides en la norma.
3.2. Salaris de tramitació
S'estableix que quan la sentència que declari la improcedència de l'acomiadament es dicti transcorreguts més de 90 hàbils (abans era de “més de 60 dies hàbils”) des de la data en què es va presentar la demanda, l'empresari podrà reclamar de l'Estat l'abonament de la percepció econòmica a què es refereix l'apartat 2 del article 56 del ET, corresponent al temps que excedeixi d’aquests 90 dies hàbils.