Benvinguts!!

Us donem la benvinguda a aquest canal de comunicació del grup BARTRINA assessors (Bartrina-Carbó i Associats, Valls i Baldrich i Gestaga).

La nostra voluntat, mitjançant aquest blog, es fer-vos partíceps de totes aquelles temàtiques que creiem que poden ser del vostre interès: les darreres novetats legislatives, comentaris a "problemàtiques comunes" copçades en el nostre dia a dia professional, articles relacionats amb l'àmbit de l'assessoria empresarial, calendaris fiscals, etc.....en resum, són moltes les consultes que contestem personalment, moltes les informacions que rebem de les diverses fonts de les que gaudim, però molt poques les possibilitats que tenim de "socialitzar-les" i fer-ne partíceps als que realment són la nostra raó de ser. Desitjem que us sigui d'utilitat.

David, Lídia i Eva




dissabte, 28 de juliol del 2012

S'apuja l'IVA i les retencions a professionals, i s'incrementen els pagaments fraccionats per a les societats

Al BOE del dia 14 de juliol, es publicà el Reial decret llei 20/2012, que inclou un sèrie de novetats tributàries, com l'augment en l'IVA del tipus general  del 18% al 21% i del tipus reduït del 8% al 10%, i el percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els rendiments d'activitat professionals, que serà del 21% des de l’01-09-2012 fins al 31-12-2013 (després d'aquesta data passarà al 19%).

Tal i com hem vingut anunciant aquests darrers dies, al BOE del dia 14 de juliol de 2012, es va publicar el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, que va entrar en vigor amb caràcter general el dia 15 de juliol, i que recull una sèrie de mesures davant la recrudescència de la crisi econòmica i l'assetjament dels mercats. Tot plegat, es vertebra en dos eixos: la consolidació fiscal i l'impuls de noves reformes estructurals.

A continuació tractarem de resumir les principals novetats i canvis introduïts en l'àmbit tributari per aquest Reial decret llei 20/2012, totes elles destinades a la reducció del dèficit públic, i que incideixen, principalment, en l'IVA, societats, i, en menor grau, en l’IRPF i en els impostos especials com el del tabac.


1. IMPOST SOBRE LA RENDA DE LES PERSONES FÍSIQUES (IRPF)

1.1 Deducció per habitatge habitual

Amb efectes des del 15 de juliol de 2012, es suprimeix la compensació fiscal per deducció en adquisició d'habitatge habitual aplicable als contribuents que van adquirir el seu habitatge abans del 20 de gener de 2006.

Com a dada curiosa, cal assenyalar que l'Exposició de Motius d'aquesta norma anuncia la completa eliminació de la deducció per habitatge habitual per a l'exercici 2013 “en un horitzó de gradual recuperació de les variables fonamentals d'aquest tipus de despesa”. No obstant això aquesta mesura no ha estat finalment recollida en l'articulat de la norma.  Sembla que la intenció del Govern és que en l'Avantprojecte de llei que recollirà els canvis en els anomenats impostos mediambientals, l'Executiu pugui fixar un límit a la deducció per habitatge -o fins i tot la seva supressió- per a qui ja va comprar un habitatge habitual.

1.2  Retencions i ingressos a compte sobre els rendiments d'activitats professionals i rendiments del treball derivats d'impartir cursos, conferències, col·loquis, seminaris i similars

Amb efectes des de l'1 de setembre de 2012, s'incrementa del 15% al 19% el percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els rendiments d'activitats professionals i els rendiments del treball derivats d'impartir cursos, conferències, col·loquis, seminaris i similars, o derivats de l'elaboració d'obres literàries, artístiques o científiques, sempre que se cedeixi el dret a la seva explotació. No obstant això, amb caràcter transitori, el percentatge de retenció sobre els rendiments que se satisfacin o abonin des de l'1 de setembre de 2012 fins al 31 de desembre de 2013 serà el 21%.

Així mateix, s'incrementa del 7% al 9% el tipus de retenció aplicable als rendiments d'activitats professionals que iniciïn la seva activitat.

2. IMPOST SOBRE SOCIETATS

2.1. Límit en la compensació de bases imposable negatives

Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn en els anys 2012 i 2013, per a aquelles entitats que tinguin la consideració de grans empreses (volum d'operacions segons la normativa de l'IVA superior a 6.010.121,04 euros) i durant els 12 mesos anteriors a l'inici dels períodes impositius esmentats el seu import net de la xifra de negocis hagi estat d’almenys 20.000.000 d'euros, s'estableixen les següents especialitats en la compensació de bases imposables negatives:

  • Import net de la xifra de negocis entre 20.000.000 i inferior a 60.000.000 d'euros: la compensació es limita al 50% (abans era el 75%) de la base imposable prèvia a la compensació esmentada.

  • Import net de la xifra de negocis igual o superior a 60.000.000 d'euros: la compensació es limita al 25% (abans era el 50%) de la base imposable prèvia a la compensació esmentada.

L'anterior no resulta aplicable als pagaments fraccionats el termini de declaració dels quals hagi vençut el 15-07-2012, és a dir, al pagament fraccionat efectuat el mes d'abril de 2012.

2.2. Amortització fiscal del fons de comerç i intangibles amb vida útil indefinida

Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn en els anys 2012 i 2013, la deducció de l'immobilitzat intangible amb vida útil indefinida es limita a un màxim de la cinquantena part del preu d'adquisició originari (per tant passa del 10% al 2%).

Aquesta limitació no resulta aplicable als pagaments fraccionats el termini de declaració dels quals hagi vençut el 15-07-2012, és a dir, al pagament fraccionat efectuat el mes d'abril de 2012.

No s'aplica aquesta reducció del límit als contribuents de l’IRPF que hagin tingut una xifra de negocis en el període anterior inferior a 10 milions d'euros.

Amb relació a la deducció fiscal del fons de comerç derivat d'adquisicions de negocis (que té com a límit anual màxim la centèsima part del seu import, és a dir l'1%), ara també exclou de l'aplicació d'aquest límit reduït als contribuents de l’IRPF l'import net de la xifra de negocis en el període impositiu immediat anterior dels quals sigui inferior a 10 milions d'euros.

2.3. Pagaments fraccionats

Amb efectes per als pagaments fraccionats els terminis de declaració dels quals s'iniciïn a partir del 15 de juliol de 2012 , corresponents a períodes impositius iniciats en els anys 2012 i 2013 (que afectaran per tant al segon i tercer pagament fraccionat de 2012 i els tres pagaments fraccionats de 2013),  s'introdueixen diverses modificacions respecte a la modalitat del pagament fraccionat la determinació de la qual es realitza sobre la base imposable del període impositiu transcorregut (mètode de la base correguda). En aquest sentit, s'inclou en la seva base un 25% dels dividends i rendes que procedeixen de la transmissió de participacions que tenen dret al règim d'exempció i s'eleven els percentatges d'aplicació sobre la base imposable.

D'altra banda, respecte de l'import mínim d'aquest pagament fraccionat amb base en el resultat de l'exercici, s'incrementa el seu percentatge i aquest pagament mínim no es veurà minorat per les bonificacions i retencions del període.

Les modificacions les podem resumir en els següents punts:

a) Amb caràcter general, en la base del pagament fraccionat s'hi ha d'incloure el 25% de l'import dels dividends i les rendes meritades a les que resulti d'aplicació l'exempció per rendes de font estrangera.


b) Per a grans empreses amb un import net de la xifra de negoci en els dotze mesos anteriors als citats períodes impositius d’almenys 10.000.000 d'euros, els percentatges aplicables per a la determinació del pagament són els següents:

  • Si l'import net de la xifra de negocis és d’almenys 10.000.000, però inferior a 20.000.000 d'euros: quinze vintens del tipus de gravamen arrodonit per excés. Si el tipus de gravamen aplicable a l'entitat és el general, el percentatge del pagament fraccionat és del 23%.
  • Si l'import net de la xifra de negocis és d’almenys 20.000.000, però inferior a 60.000.000 d'euros: disset vintens del tipus de gravamen arrodonit per excés. Si el tipus de gravamen aplicable a l'entitat és el general, el percentatge del pagament fraccionat és del 26%.
  • Si l'import net de la xifra de negocis és d’almenys 60.000.000 d'euros: dinou vintens del tipus de gravamen arrodonit per excés. Si el tipus de gravamen aplicable a l'entitat és el general, el percentatge del pagament fraccionat és del 29%.

S'incrementa l’import mínim a ingressar per a aquelles entitats que en els dotze mesos anteriors hagin tingut una xifra neta de negocis del menys 20.000.000 d'euros en els termes següents:

  • Amb caràcter general s'estableix en el 12% del resultat positiu del compte de pèrdues i guanys de l'exercici dels tres, nou, o onze primers mesos de cada any natural, o, per a subjectes passius el període impositiu dels quals no coincideixi amb l'any natural, de l'exercici transcorregut des de l'inici del període impositiu fins al dia anterior a l'inici de cada període d'ingrés del pagament fraccionat, determinat d'acord amb el Codi de Comerç i la resta de normativa comptable de desenvolupament, minorat exclusivament en l'import dels pagaments fraccionats realitzats amb anterioritat, és a dir, no es tenen en compte ni les bases imposables negatives pendents de compensar pels subjectes passius ni les retencions i ingressos a compte suportat.

  • No obstant això, el percentatge és del 6% per a aquelles entitats en què almenys el 85% dels ingressos dels tres, nou o onze primers mesos de cada any natural, corresponguin a rendes que resultin d'aplicació les exempcions per evitar la doble imposició internacional de participacions o establiments permanents o la deducció per doble imposició interna de dividends al 100%.

2.4 Limitació en la deducció de despeses financeres

Com a mesura de caràcter indefinit, i amb efectes per als períodes impositius iniciats a partir de l'1 de gener de 2012, es modifica la limitació de la deducció de despeses financeres, fent-la extensiva a totes les empreses en general, sense circumscriure's a la seva pertinença a un grup mercantil. Així mateix, s'exceptua de la limitació a aquells supòsits en què es produeix l'extinció d'una entitat, sense possibilitat de subrogació en una altra entitat als efectes de l'aplicació futura de les despeses financeres no deduïdes.

Li recordem que aquesta deducció es limita al 30% del benefici operatiu de l'exercici (amb la possibilitat, seguint determinades regles, de deduir els excessos en els exercicis següents) però permetent deduir en tot cas les despeses de l'exercici fins a 1 milió d'euros.

Ara s'especifica que:

  • El límit mínim d'1 milió d'euros s'aplicarà en proporció a la durada del període impositiu, de manera que en els períodes impositius de durada inferior a l'any el límit es ponderarà atenent a la durada del període impositiu respecte de l'any.

  • S'amplia l'àmbit subjectiu de la limitació per incloure també a les entitats que no formin part d'un grup de societats en el sentit de l'article 42 del Codi de Comerç, fins ara exceptuades del límit excepte en determinats casos. D'aquesta manera, la limitació es fa extensiva a tots els subjectes passius amb independència de la seva pertinença o no a un grup mercantil.

  • S'amplia l'excepció per a entitats financeres de tal manera que s'inclouen també a les entitats asseguradores i no només a les entitats de crèdit.

  • No s'aplica aquest límit en el període impositiu en què es produeixi l'extinció de l'entitat, excepte en els supòsits següents:

a.    Quan l'extinció sigui conseqüència d'una operació de reestructuració acollida al règim de neutralitat fiscal de l'impost sobre societats.

b.    Quan sigui conseqüència d'una operació realitzada en un grup fiscal i l'entitat extingida tingui despeses financeres pendents de deduir en el moment de la seva integració en el grup.

2.5. Nou gravamen especial sobre dividends i rendes de font estrangera derivades de la transmissió de valors representatius dels fons propis d'entitats no residents en territori espanyol

Li recordem que el Reial decret llei 12/2012 va establir un gravamen especial, d’aplicació voluntària, del 8% sobre les rendes de font estrangera amb l'objecte de permetre la repatriació de dividends o la transmissió de participacions corresponents a entitats no residents que, tot i complir alguns dels requisits establerts en la normativa de la Llei de l'impost sobre societats (que tingui una participació ininterrompuda d’almenys un 5% en un any i que provinguin de beneficis derivats de la realització d'activitats empresarials a l'estranger) no complien amb el requisit d'haver estat gravades per un impost estranger de natura idèntica o anàloga a l'impost sobre societats espanyol.

Doncs bé ara, i amb efectes exclusius des del 15 de juliol de 2012 al 30 de novembre de 2012 , es crea un nou gravamen especial per a aquelles rendes de font estrangera que no poden beneficiar-se de l'exempció ni del gravamen especial del 8% per no complir tots els requisits previstos. El nou gravamen (que no substitueix sinó que complementa a l'anterior) és del 10%, i només exigeix el requisit de la participació mínima del 5% ininterrompuda durant almenys un any.

El gravamen especial s’haurà d’autoliquidar i ingressar en el termini dels 25 dies naturals següents a la data de meritació. El model de declaració d'aquest nou gravamen especial serà el Model 250, que serà objecte de l'oportuna adaptació.

3. IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT (IVA)

En relació amb  l'IVA, i amb efectes des de l'1 de setembre de 2012 (l'aplicació d'aquestes mesures es demora fins a l'1 de setembre, perquè els contribuents puguin disposar d'un període mínim per a la seva adaptació), s'introdueixen les modificacions següents:

3.1. Tipus impositius

  • El tipus impositiu general passa del 18% al 21%
  • El tipus reduït s'eleva del 8% al 10%
  • El tipus superreduït es manté en el 4%
  • Els tipus del règim especial de recàrrec d'equivalència passen del 4 i 1 per cent al 5,2 i 1,4 per cent, per aquest ordre, i les compensacions del règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca, passen del 10 i 8,5 per cent al 12 i 10,5 per cent, respectivament
  • Determinats productes i serveis passen a tributar a un tipus impositiu diferent. Per exemple, passen al 21% des del 8% els serveis mixtos d'hostaleria, l'entrada a teatres, circs i la resta d'espectacles, els serveis funeraris, perruqueria, televisió digital i l'adquisició d'obres d'art.

3.1.1. Béns i serveis que tributaven al tipus reduït del 8%, que passen a fer-ho al tipus general del 21%:

A. Entregues de béns:

·         Les flors i les plantes vives de caràcter ornamental.
·         Importacions d'objectes d'art, antiguitats i objectes de col·lecció.
·         Entregues i adquisicions intracomunitàries d'objectes d'art el proveïdor del qual sigui l'autor o drethavents o empresaris no revenedors amb dret a deduir.

B. Prestacions de serveis :

·         Serveis mixtos d'hostaleria, espectacles, discoteques, sales de festa, barbacoes o altres d'anàlegs.
·         L'entrada a teatres, circs i la resta d'espectacles, parcs d'atraccions, parcs zoològics, exposicions, visites a monuments i parcs naturals.
·         Serveis prestats per artistes persones físiques.
·         Serveis prestats a persones físiques que practiquin l'esport.
·         Els serveis funeraris.
·         L'assistència sanitària dental i cures termals que no gaudeixin d'exempció.
·         Els serveis de perruqueria.
·         Serveis de radiodifusió i televisió digital.

3.1.2. Béns que tributen al tipus reduït del 4 per cent i que passen al 21%:

S’apugen del 4% al 21% les entregues, adquisicions intracomunitàries o importacions d'objectes que per les seves característiques només es puguin utilitzar com a material escolar, i es manté no obstant el tipus del 4% per als àlbums, partitures, mapes i quaderns de dibuix.

3.1.3. Habitatges

El tipus impositiu aplicable a l'entrega d'edificis o les seves parts aptes per a la seva utilització com a habitatges, incloses les places de garatge, amb un màxim de dues unitats, i annexos en ells situats que es transmetin conjuntament amb els mateixos es manté en el 4% fins al 31 de desembre de 2012.

3.2. Execucions d'obra que tenen la consideració d'entrega de béns

Es modifica la qualificació “d’entrega de béns” d'una execució d'obra que tingui com objecte la construcció o rehabilitació d'una edificació, elevant del 33% al 40% el percentatge que ha de suposar el cost dels materials aportats per l'empresari.

Aquest percentatge s'incorpora en la Llei de l'IVA relatiu a l'aplicació del tipus reduït en execucions d'obra de renovació i reparació d'habitatges.

3.3. Règim especial dels béns usats, objectes d'art, antiguitats i objectes de col·lecció

S'exclou del Règim especial dels béns usats, objectes d'art, antiguitats i objectes de col·lecció, les entregues d'objectes d'art adquirides a empresaris o professionals diferents dels revenedors, en passar a tributar aquestes adquisicions del 8% al 21%. No obstant això, es permet continuar aplicant aquest Règim a les entregues d'objectes d'art adquirits a aquests empresaris, abans de l'1 de setembre de 2012, a un tipus reduït.

4. ALTRES MESURES TRIBUTÀRIES

4.1. Beneficis fiscals aplicables a la Candidatura de Madrid 2020

La Candidatura de Madrid 2020 tindrà la consideració d'esdeveniment d'excepcional interès públic als efectes dels beneficis fiscals de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge. La durada del programa de suport a aquest esdeveniment comprendrà els exercicis 2012 i 2013.

4.2. Impostos especials. Imposició sobre les labors del tabac

Amb efectes des del 15 de juliol de 2012, s'introdueix un tipus mínim per als cigars i cigarrets (epígraf 1) que queda fixat en un tipus únic de 32 euros per cada 1.000 unitats i que serà aplicable quan la quota que resultaria de l'aplicació del tipus percentual del 15,8% sigui inferior a la quantia del tipus únic esmentat. Respecte a la picadura per cargolar s'eleva l'impost mínim, que passa de 75 euros a 80 euros per quilogram.