Tal i com us avançavem en un post anterior, el Consell de Ministres ha rebut un informe del Ministre d'Hisenda i Administracions Públiques sobre un Avantprojecte de llei d'intensificació de lluita contra el frau que completa el Reial decret llei de mesures tributàries aprovat el 30 de març, en el que ja es van introduir mesures correctores en l'impost de societats per elevar el tipus de gravamen efectiu que paguen les grans empreses, a més d'un pla extraordinari de regularització de rendes ocultes on es fixa un gravamen del 10 per 100 sobre l'import de béns i drets aflorats.
Tant el pla especial de regularització de rendes ocultes inclòs en el reial decret llei com aquest Avantprojecte de llei posat en marxa pel Consell de Ministres pretenen el mateix objectiu de reduir l'economia submergida i elevar el nombre de contribuents que compleixen amb les seves obligacions tributàries.
En l'Avantprojecte de llei es combinen mesures noves dissenyades per impactar directament en nínxols tradicionals de frau amb d’altres que reforcen la seguretat jurídica del sistema tributari i potencien la recaptació.
LIMITACIÓ DEL PAGAMENT EN EFECTIU EN OPERACIONS EMPRESARIALS/PROFESSIONALS
Una de les mesures més ambicioses que conté aquesta norma consisteix en la limitació de l'ús de diners en efectiu en determinades operacions. S'ha tingut en compte l'experiència legislativa en països comunitaris de l'entorn com França i Itàlia. L'objectiu últim de la mesura és dotar l'Agència Tributària de més informació en la seva tasca de detectar tant bosses de frau com actuacions il·lícites.
Límits
Així, no es podran pagar en efectiu operacions iguals o superiors a 2.500 euros en què intervingui, almenys, un empresari o professional.
El límit serà de 15.000 euros quan el pagador sigui un particular no resident.
Àmbit d'aplicació:
- Operacions realitzades entre empreses i/o professionals.
- Operacions realitzades per persones físiques amb empreses i/o professionals.
- No s'aplica a les operacions realitzades exclusivament entre particulars.
- No s'aplica a operacions realitzades amb entitats de crèdit.
Sancions
- Els qui incompleixin la prohibició s'enfrontaran a multes del 25 per 100 del valor del pagament fet en efectiu. Tant el pagador com el receptor del pagament respondran de forma solidària de la infracció, per la qual cosa l'Administració es podrà dirigir contra qualsevol d'ells. Es fixa, a més a més, el deure de tota autoritat o funcionari públic de denunciar els incompliments de què tinguin coneixement en aquesta matèria.
- Si la denúncia procedeix d'una de les parts que hagin intervingut en l'operació, Hisenda no aplicarà cap sanció a aquesta part si voluntàriament n'informa a l'Agència Tributària dins els 3 mesos següents a la data del pagament.
Els intervinents en aquestes operacions en què participi un empresari o professional hauran de conservar els justificants de pagament durant cinc anys per acreditar davant l'Agència Tributària que es va efectuar a través d'algun dels mitjans de pagament diferents de l'efectiu.
Aquesta limitació en l'ús d'efectiu entra en vigor quan ho faci l’Avantprojecte de llei esmentat, encara que es refereixi a operacions concertades amb anterioritat.
MESURES ASSOCIADES AL PROGRAMA DE REGULARITZACIÓ EXTRAORDINÀRIA
Comptes i valors en l'estranger
- La norma fixa l'obligatorietat per a tots els contribuents de subministrar informació sobre comptes i valors situats en l'estranger dels que siguin titulars, beneficiaris o figurin com autoritzats. Es farà mitjançant un model que s'aprovarà a l'efecte. Estan inclosos tot tipus de títols, actius, comptes en entitats financeres així com valors o assegurances de vida.
- L'incompliment d'aquesta nova obligació d'informació comportarà un règim sancionador propi a raó de 5.000 euros per cada dada o conjunt de dades omeses, amb un mínim de 10.000 euros.
Imprescriptibilitat de les rendes no declarades.
A més a més, es declara la imprescriptibilitat de les rendes no declarades. La modificació permetrà la detecció de guanys de patrimoni no justificats, en un entorn de globalització econòmica internacional.
- Les rendes descobertes que no hagin estat declarades s'imputaran a l'últim període impositiu d'entre els no prescrits.
- Cal recordar que en l’IRPF la tributació de les rendes descobertes comportarà l'aplicació de tipus marginals, en molts casos superiors al 50%, la liquidació d'interessos de demora corresponents a quatre anys i l'exigibilitat de les sancions tributàries corresponents.
- En molts casos la quantia de la quota defraudada comportarà que l'incompliment sigui constitutiu de delicte fiscal.
EXCLUSIÓ DEL RÈGIM DE MÒDULS
El text normatiu recull també modificacions que afecten els empresaris inclosos en el règim de mòduls.
- S'estableix l'exclusió del règim d'estimació objectiva per a aquells empresaris que facturin menys del 50% de les seves operacions a particulars. Aquesta exclusió només operarà per a empresaris el volum de rendiments íntegres dels quals en l’any anterior sigui superior a 50.000 euros.
- Les activitats susceptibles d'exclusió són les afectades per la retenció de l'1%: fusteria, fabricació d'articles de ferreteria o de fusteria, confecció, indústria del moble de fusta, impressió de textos o imatges, obra, instal·lacions i muntatges, revestiments, serralleria, lampisteria, pintura, treballs en guix i escaiola, transport de mercaderies per carretera i serveis de mudances.
NOVES MESURES QUE GARANTEIXEN EL COBRAMENT DE DEUTES TRIBUTARIS
L'Avantprojecte de llei inclou també una sèrie de mesures encaminades a reforçar la capacitat recaptatòria de l'Agència Tributària, sobretot en els casos on el contribuent intenta escapar de les seves obligacions fiscals retardant el pagament de la quota, interposant obstacles procedimentals o diluint el seu patrimoni.
Procediments tributaris
a. S'avança el moment en què es poden adoptar mesures cautelars.
b. Fins ara només es podien adoptar mesures després de comunicar la proposta de liquidació.
c. Es permetrà la seva adopció des del moment que s'apreciï risc de cobrament.
Processos penals de delicte fiscal
Actualment hi ha paralització dels òrgans administratius en quant s'envia l'expedient a delicte fiscal, per la qual cosa no poden adoptar mesures cautelars. Ara es permetrà que l'AEAT adopti mesures cautelars. Es notificaran al Ministeri Fiscal i a l'òrgan judicial competent i es mantindran fins que aquest últim adopti la decisió procedent.
AMPLIACIÓ DE LA RESPONSABILITAT DELS SUCCESSORS DE SOCIETATS
Per evitar el buidament patrimonial de les societats que siguin liquidades, s'amplia la responsabilitat dels seus successors a les percepcions patrimonials rebudes amb anterioritat a la liquidació formal. Actualment la responsabilitat només arriba a la quota de liquidació que rebia el soci quan s'extingeix la societat.
NOU SUPÒSIT DE RESPONSABLE SUBSIDIARI PER RETENCIONS O REPERCUSSIONS
- Els administradors de societats que presentin de forma reiterada declaracions per retencions o tributs repercutits sense procedir a l'ingrés del deute tributari, en seran responsables subsidiaris del pagament quan es pugui acreditar que no hi ha intenció real de pagar.
- S'apreciarà reiteració independentment que sigui una conducta successiva o discontínua.
- Es considerarà que no hi ha ingrés quan hi hagi ingressos parcials l'import dels quals no sigui significatiu respecte al deute declarat.
PROHIBICIÓ DE DISPOSAR D'IMMOBLES SITUATS EN SOCIETATS
- S'habilita l'Administració Tributària perquè pugui acordar la prohibició de disposar d'aquells immobles que, pertanyents a l'obligat tributari, es trobin ubicats en una societat en què participi en més d'un 50%.
- En el procediment de recaptació, a més d'embargar les accions de la societat de què sigui titular l'obligat tributari, es podrà impedir que es transmetin els immobles existents en la societat.
INVERSIÓ DEL SUBJECTE PASSIU EN OPERACIONS IMMOBILIÀRIES
S'estableix la inversió del subjecte passiu en els supòsits de renúncia a l'exempció de l'IVA vinculada a les següents operacions immobiliàries:
- Transmissió de terrenys rústics.
- Segones i ulteriors vendes d'edificacions.
Així, el subjecte adquirent només es podrà deduir l'IVA suportat si acredita que ha ingressat l'IVA repercutit. S'evita amb això el doble perjudici per a la Hisenda Pública per la falta d'ingrés de l'imposat pel transmitent de l'immoble i per la deducció de l'IVA suportat per l'adquirent.
DISTINCIÓ DE QUOTES SUPORTADES ABANS/DESPRÉS DE LA INTERLOCUTÒRIA DE CONCURS
Per afavorir la recaptació dels crèdits tributaris que sorgeixen després de la declaració de concurs (crèdits contra la massa), es distingiran en l'IVA les operacions realitzades abans i després de la interlocutòria de declaració de concurs.
Es presentaran dues autoliquidacions diferents, per reflectir separadament les quotes suportades abans i després de la declaració de concurs. D'aquesta manera es limita la deduïbilitat de l'IVA suportat amb anterioritat al concurs.
ENDURIMENT DE SANCIONS PER RESISTÈNCIA A LA INSPECCIÓ
- S'endureixen les sancions a imposar per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions inspectores.
- Les sancions imposades a l'obligat tributari inspeccionat que no col·labori, quan no exerceixi activitats econòmiques, seran d'un mínim de 1.000 euros i d'un màxim de 100.000 euros.
- Les sancions imposades a l'obligat tributari inspeccionat que no col·labori, quan exerceixi activitats econòmiques, seran d'un mínim de 3.000 euros i d'un màxim de 600.000 euros.
- Es preveu una reducció del 50% de la sanció en el cas de rectificació de la conducta.