Al BOE del 25 de febrer es publicà el Reial decret llei 4/2012 pel qual es determinen obligacions d'informació i procediments necessaris per establir un mecanisme de finançament per al pagament als proveïdors de les entitats locals. Posteriorment s'han publicat altres normes que la complementen, com el Reial decret llei 7/2012, de 9 de març, pel qual es crea el fons per al finançament dels pagaments a proveïdors o l'Ordre HAP/537/2012, de 9 de març, per la qual s'aproven el model de certificat individual, el model per a la seva sol·licitud i el model de pla d'ajust, previstos en el Reial decret llei 4/2012.
L'objecte d'aquesta normativa és habilitar les condicions necessàries per permetre la cancel·lació per entitats locals de les seves obligacions pendents de pagament amb els seus proveïdors, derivades de contractació d'obres, subministraments o serveis.
Procediment del pagament a proveïdors
Els proveïdors poden comunicar que volen cobrar les seves factures pendents dins el mecanisme extraordinari de Pla de Pagament obert pel Govern. Per a això tenen dues opcions, connectar-se a la base de dades de l'Agència Tributària o, alternativament, acudir als Ajuntaments deutors per fer aquesta mateixa gestió en format paper.
La informació que s'ha d’aportar per proveïdor en qualsevol de les dues vies és:
- Número de compte corrent (es facilitarà l'IBAN i, en cas de comptes internacionals, el BIC).
- Import del principal amb descompte de la quitança, en cas d'existir.
Els proveïdors tenen fins al dia 22 d'abril, per via telemàtica, i fins al 20 d'abril en paper, per comunicar la seva voluntat d'acudir al procediment, perquè en cas contrari no cobraran per aquesta via. La sol·licitud de certificació individual presentada pels proveïdors davant l'entitat local implica la seva acceptació d'acudir al procediment.
Comunicació per via telemàtica
Si opten per la presentació telemàtica, els proveïdors han d'accedir a la pàgina web de l'Agència Tributària i identificar-se mitjançant certificat electrònic d'usuari emès per alguna de les autoritats de certificació admeses per l'Agència Tributària, per exemple, el DNI electrònic i els emesos per la Fàbrica Nacional de la Moneda i Timbre.
Els proveïdors han de consignar el NIF (ja sigui de persones físiques o jurídiques) que figuri en les factures emeses a les entitats locals, la qual cosa els permetrà accedir a la relació de factures d'aquest NIF i indicar la voluntat d'acudir al procediment de pagament, identificant el compte bancari on volen que els sigui satisfet i l'import de la quitança, en cas d'existir.
Un vegada que manifestin la seva decisió voluntària d'acudir al Pla de Pagament a Proveïdors, la tresoreria de la respectiva entitat local exclourà dels possibles pagaments ordinaris als proveïdors.
Presentació presencial
Alternativament, però no alhora, els proveïdors es poden dirigir a l'entitat local comunicant per escrit la seva decisió d'acudir al mecanisme de pagament, facilitant el NIF, el número de compte corrent i l'import del principal amb descompte de la quitança, en cas d'existir.
Si els proveïdors opten per la via presencial, posteriorment les entitats locals hauran de comunicar aquesta informació per via telemàtica i amb signatura electrònica a l'Agència Tributària.
Actuacions a desenvolupar per les entitats locals
Per a això, els representants de les entitats locals, han d'utilitzar el certificat corresponent al NIF de l'entitat local, o el certificat d'empleat públic, sempre que hagi estat apoderat per aquesta entitat local. Accediran al conjunt de factures enviades per aquesta entitat local, i podran actuar en representació dels proveïdors per indicar la voluntat d'acudir al procediment. Aquest certificat també permetrà a les entitats locals realitzar possibles rectificacions d'errors en les dades de les factures, així com introduir els certificats individuals.
Remissió a l'abril de les certificacions individuals emeses
En els cinc primers dies hàbils d'abril (entre els dies 2 i 10) les entitats locals remetran per via telemàtica i amb signatura electrònica les relacions de certificacions individuals sol·licitades, les emeses i les no contestades. Aquesta remissió es realitzarà a través de l'aplicació de l'Agència Tributària.
En aquest cas han d'enviar la informació de la certificació inicial, la indicada anteriorment per als proveïdors que comuniquin la seva intenció d'acudir a procediment de pagament. A més a més, un camp amb la data de la sol·licitud pel proveïdor de la certificació individual, i un altre amb l'especificació de certificació sol·licitada i emesa o de certificació sol·licitada i no contestada o de certificació sol·licitada i denegada.
Rectificació d'errors
Entre els dies 23 d'abril i 8 de maig les entitats locals poden introduir modificacions per corregir errors, indicar les factures que finalment consideren conflictives (han d'aclarir i resoldre els conflictes en aquest període), les que s'han pagat als contractistes i les que estan subjectes a procediments d'embargament o de concurs de creditors. A aquests efectes es recolliran en l'aplicació els identificadors corresponents a cadascuna d'aquestes situacions.
Remissió al maig de les certificacions individuals emeses
En els cinc primers dies hàbils de maig (entre els dies 2 i 8) les entitats locals remetran per via telemàtica i amb signatura electrònica les relacions de certificacions individuals sol·licitades, les emeses i les no contestades, addicionals a les que es van enviar en les mes d'abril.
Com en el cas de les certificacions presentades a l'abril, han d'enviar la informació de la certificació inicial, la indicada anteriorment per als proveïdors que comuniquin la seva intenció d'acudir a procediment de pagament. A més a més, un camp amb la data de la sol·licitud pel proveïdor de la certificació individual, i un altre amb l'especificació de certificació sol·licitada i emesa o de certificació sol·licitada i no contestada o de certificació sol·licitada i denegada.
Operacions posteriors
Conegudes després de les trameses anteriors les factures que entren en la primera fase de l'operació es contrastaria amb l'import màxim disponible en el mecanisme de finançament, i, si escau, s'aplicarien els criteris de prelació de les obligacions pendents de pagament segons la seva antiguitat, la condició de PIME o la judicialització de la factura.
Conegut l'import total de les obligacions pendents de pagament, els Plens de les entitats locals en el període que es determini (primera quinzena del mes de maig) hauran d'aprovar la formalització de les operacions de crèdit corresponents, sempre que haguessin obtingut una valoració favorable dels seus plans d'ajust per part del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques.
A partir d'aquest moment les entitats de crèdit podran materialitzar les transferències que procedeixin als proveïdors inclosos en les relacions anteriors, en la forma que es determini.