Benvinguts!!

Us donem la benvinguda a aquest canal de comunicació del grup BARTRINA assessors (Bartrina-Carbó i Associats, Valls i Baldrich i Gestaga).

La nostra voluntat, mitjançant aquest blog, es fer-vos partíceps de totes aquelles temàtiques que creiem que poden ser del vostre interès: les darreres novetats legislatives, comentaris a "problemàtiques comunes" copçades en el nostre dia a dia professional, articles relacionats amb l'àmbit de l'assessoria empresarial, calendaris fiscals, etc.....en resum, són moltes les consultes que contestem personalment, moltes les informacions que rebem de les diverses fonts de les que gaudim, però molt poques les possibilitats que tenim de "socialitzar-les" i fer-ne partíceps als que realment són la nostra raó de ser. Desitjem que us sigui d'utilitat.

David, Lídia i Eva




dimecres, 1 de gener del 2014

Les empreses no podran ajornar les retencions de l'IRPF - model 111-

 
D'acord amb una Instrucció del Departament de Recaptació de l'AEAT, sobre gestió d'ajornaments i fraccionaments de pagament en matèria de retencions i ingressos a compte, Hisenda endurirà els seus criteris, i tornarà al seu comportament anterior a 2009 i des de gener de 2014 ja no permetrà els ajornaments en els pagaments del model 111 de retencions de treballadors i professionals.
 
Amb l'objecte d'homogeneïtzar les actuacions dels òrgans de recaptació, la Directora del Departament de Recaptació, ha dictat la Instrucció 6/2013, sobre gestió d'ajornaments i fraccionaments de pagament en matèria de retencions i ingressos a compte i de deutors en situació de concurs de creditors, que adapta el que disposa la Instrucció 1/2009 als canvis que la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, va suposar en aquestes matèries.
Fi dels ajornaments en els pagaments de retencions de l'IRPF
Les novetats significatives de la instrucció implicaran en primer lloc, la inadmissibilitat, amb caràcter general, de les sol·licituds d'ajornament o fraccionament de retencions i ingressos a compte. No obstant això, i d'acord amb la normativa vigent, excepcionalment les sol·licituds podran ser objecte de concessió quan amb les dades en poder de l'AEAT, i de les aportades per l'interessat, quedi suficientment acreditat que l'execució del seu patrimoni pogués:
  • afectar substancialment el manteniment de la capacitat productiva i el nivell d'ocupació de l'activitat econòmica respectiva o,
  • produir una pèrdua greu per als interessos de la Hisenda Pública.
Atenció. Així doncs, des de gener de 2014 l'Administració Tributària ja no continuarà permetent els ajornaments en els pagaments del model 111 de retencions de treballadors i professionals.
La legislació vigent estableix que, en principi, les retencions no són ajornables en tractar-se de recursos que no pertanyen a les empreses, sinó que deriven de l'IRPF que paguen els treballadors. En aquest sentit, els empresaris actuen com a intermediaris o com a recaptadors de l'Agència Tributària. No obstant això, davant els problemes de tresoreria, Hisenda va realitzar una interpretació benèvola de la llei i va permetre a partir de 2009 que les empreses poguessin ajornar les retencions amb la mateixa facilitat amb què ajornen el pagament de l'IVA o l'impost sobre societats.
La nova Instrucció indica que aquesta permissivitat ha provocat “una certa utilització de forma fraudulenta de la figura de l'ajornament”. Hisenda entén que la pràctica seguida per moltes empreses de “sol·licitar de manera recurrent i sistemàtica els ajornaments de deutes tributaris” resulta “una conducta defraudatòria i provoca greus distorsions en la competència”.
 Atenció amb el recàrrec en via executiva
Fins ara les sol·licituds d'ajornament l'Agència Tributària les acceptava o rebutjava. En aquest segon cas, el contribuent comptava amb un nou termini per ingressar el deute tributari. És a dir, malgrat la negativa, es mantenia el període voluntari d'ingrés.
A partir de gener de 2014, això ha canviat. Així, amb caràcter general, les sol·licituds per ajornar retencions seran “no admeses”, la qual cosa significa que el deute entrarà automàticament en via executiva. Per tant, les empreses afectades hauran d'abonar un recàrrec mínim del 5% i s'exposen a patir l'embargament de béns per part d'Hisenda. A més, cal recordar que quan una companyia manté un deute amb Hisenda en via executiva, no pot accedir a ajornaments per altres impostos, un problema que podria agreujar encara més la tresoreria de les societats.