D'acord amb una Instrucció del Departament de
Recaptació de l'AEAT, sobre gestió d'ajornaments i fraccionaments de pagament
en matèria de retencions i ingressos a compte, Hisenda endurirà els seus
criteris, i tornarà al seu comportament anterior a 2009 i des de gener de 2014
ja no permetrà els ajornaments en els pagaments del model 111 de retencions de
treballadors i professionals.
Amb
l'objecte d'homogeneïtzar les actuacions dels òrgans de recaptació, la
Directora del Departament de Recaptació, ha dictat la Instrucció 6/2013, sobre
gestió d'ajornaments i fraccionaments de pagament en matèria de retencions i
ingressos a compte i de deutors en situació de concurs de creditors, que adapta
el que disposa la Instrucció 1/2009 als canvis que la Llei 7/2012, de 29
d'octubre, va suposar en aquestes matèries.
Fi dels ajornaments en els pagaments de
retencions de l'IRPF
Les
novetats significatives de la instrucció implicaran en primer lloc, la
inadmissibilitat, amb caràcter general, de les sol·licituds d'ajornament o
fraccionament de retencions i ingressos a compte. No obstant això, i d'acord
amb la normativa vigent, excepcionalment les sol·licituds podran ser objecte de
concessió quan amb les dades en poder de l'AEAT, i de les aportades per l'interessat,
quedi suficientment acreditat que l'execució del seu patrimoni pogués:
- afectar substancialment el manteniment de la capacitat productiva i el nivell d'ocupació de l'activitat econòmica respectiva o,
- produir una pèrdua greu per als interessos de la Hisenda Pública.
Atenció. Així doncs, des de gener de 2014
l'Administració Tributària ja no continuarà permetent els ajornaments en els
pagaments del model 111 de retencions de treballadors i professionals.
La
legislació vigent estableix que, en principi, les retencions no són ajornables
en tractar-se de recursos que no pertanyen a les empreses, sinó que deriven de
l'IRPF que paguen els treballadors. En aquest sentit, els empresaris actuen com
a intermediaris o com a recaptadors de l'Agència Tributària. No obstant això,
davant els problemes de tresoreria, Hisenda va realitzar una interpretació
benèvola de la llei i va permetre a partir de 2009 que les empreses poguessin
ajornar les retencions amb la mateixa facilitat amb què ajornen el pagament de
l'IVA o l'impost sobre societats.
La
nova Instrucció indica que aquesta permissivitat ha provocat “una certa
utilització de forma fraudulenta de la figura de l'ajornament”. Hisenda entén
que la pràctica seguida per moltes empreses de “sol·licitar de manera recurrent
i sistemàtica els ajornaments de deutes tributaris” resulta “una conducta
defraudatòria i provoca greus distorsions en la competència”.
Fins
ara les sol·licituds d'ajornament l'Agència Tributària les acceptava o
rebutjava. En aquest segon cas, el contribuent comptava amb un nou termini per
ingressar el deute tributari. És a dir, malgrat la negativa, es mantenia el
període voluntari d'ingrés.
A
partir de gener de 2014, això ha canviat. Així, amb caràcter general, les sol·licituds per ajornar retencions
seran “no admeses”, la qual cosa significa que el deute entrarà
automàticament en via executiva. Per tant, les empreses afectades hauran
d'abonar un recàrrec mínim del 5% i
s'exposen a patir l'embargament de béns per part d'Hisenda. A més, cal recordar
que quan una companyia manté un deute amb Hisenda en via executiva, no pot
accedir a ajornaments per altres impostos, un problema que podria agreujar
encara més la tresoreria de les societats.