El Reial decret
828/2013 introdueix canvis en quatre reglaments tributaris que afecten l'IVA:
el procediment de revisió en via administrativa, els procediments de gestió i
inspecció tributària i el reglament que regula les obligacions de facturació.
Es desenvolupa el nou règim especial del criteri de caixa, els nous supòsits
d'inversió del subjecte passiu en l'IVA, i es modifica la declaració
d'operacions amb terceres persones (model 347) ampliant els obligats tributaris
i les operacions sobre les quals s'informa.
Al BOE del dia 26 d'octubre de 2013, fou publicat el Reial decret 828/2013, de 25 d'octubre que va entrar en vigor el
27 d'octubre de 2013 (amb algunes excepcions, com per exemple el
desenvolupament reglamentari del nou règim
especial del criteri de caixa o les modificacions introduïdes en relació amb
la declaració anual d'operacions amb terceres persones –model 347-
que entraran en vigor el dia 1 de gener de 2014), i pel qual
s'introdueixen canvis en quatre reglaments tributaris que afecten
l'IVA:
- el reglament de l'impost sobre el valor afegit,
- el reglament en matèria de revisió en via administrativa,
- el reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, i
- el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació
La principal novetat és el desenvolupament reglamentari del nou règim
especial del criteri de caixa per a l'IVA, inclòs en la nova Llei
14/2013 de suport als emprenedors, que permetrà a pimes i autònoms, a
partir de l'1 de gener de 2014, ajornar el pagament de l'IVA fins que es cobri
la factura. Amb això se substitueix el tradicional criteri de meritació,
normalment vinculat a la facturació, pel de cobrament.
A més a més, es desenvolupen els nous supòsits d'inversió del subjecte
passiu en l'IVA que va establir la Llei 7/2012 o es desenvolupa la forma de
realitzar la presentació de dues declaracions, pels concursats, dins el període
de liquidació normal, una d’anterior i una altra de posterior a la declaració
del concurs.
Així mateix es modifica la declaració d'operacions amb terceres persones
(model 347) en el sentit d'ampliar els obligats tributaris i les operacions
sobre les quals s'informa (entre d’altres, les Comunitats de Propietaris).
1. Modificacions en el reglament de
l'impost sobre el valor afegit (RIVA)
1.1 Reconeixement de determinades
exempcions en operacions interiors
- Se suprimeix l'exigència legal de sol·licitud d'autorització prèvia per l'Administració tributària del requisit per a l'aplicació de determinades exempcions efectuada per la Llei de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2013.
- També es modifica la norma sobre el reconeixement del caràcter social de determinades entitats o establiments, en el sentit de donar la possibilitat d'obtenir la qualificació, i no com en la redacció anterior en la qual s'obligava a obtenir-la per aplicar l'exempció.
1.2 Modificació de la base imposable
Amb relació a la modificació de la base imposable, s'estableix el següent:
- Per poder modificar la base imposable s'exigeix, a més de l'expedició i remissió de la factura rectificativa, que el subjecte passiu n’acrediti, per qualsevol mitjà, remissió.
- Obligatorietat de remetre a l'administració concursal una còpia de les factures rectificatives emeses com a conseqüència de la modificació de la base imposable per declaració de concurs del destinatari.
- Obligatorietat a partir de l'1 de gener de 2014, de comunicar per mitjans electrònics les modificacions de bases imposables, tant per part del creditor com del deutor dels dèbits tributaris, a través del formulari disponible a l'efecte en la seu electrònica de l'AEAT (fins ara no s'exigia via electrònica), i se suprimeix, en el cas de concurs, d'acompanyar a la comunicació la còpia de la interlocutòria judicial de declaració de concurs del destinatari de les operacions la base imposable de la qual es modifica, o certificació del Registre mercantil, si escau, que l’acredita.
- Per als casos de modificació de la base imposable per concurs del creditor es matisa en quines declaracions s’hauran de fer constar les quotes rectificades:
a) Regla general: en les declaracions dels períodes en què s'haguessin deduït
les quotes suportades.
b) Excepció: en la declaració relativa a fets imposables anteriors a la
declaració de concurs, si el destinatari no té dret a la deducció total -per la
part de quota rectificada no deduïble-, o si el destinatari té dret a la
deducció però hagués prescrit el període de liquidació en què s'hagués
exercitat el dret a la deducció de les quotes suportades rectificades.
1.3 Aplicació de les regles d'inversió
del subjecte passiu
Es desenvolupen els tres nous supòsits d'inversió del subjecte
passiu introduïts per la Llei 7/2012, de 29 d'octubre: entregues de béns
immobles exemptes que s'hagi renunciat, entregues de béns immobles en execució
de garantia constituïda sobre el bé i dació en pagament i execucions d'obra en
contractes formalitzats entre el promotor i contractista o entre aquest i el
subcontractista, i que tinguin com a objecte la urbanització de terrenys o
construcció o rehabilitació d'edificacions. En concret, es desenvolupen les
normes relatives a la seva aplicació i a regular les comunicacions entre els
empresaris i destinataris intervinents en les operacions afectades per la
inversió del subjecte passiu.
Segones o ulteriors entregues d'immobles
en què es produeixi la renúncia a l'exempció:
- L'empresari o professional que realitza l'entrega haurà de comunicar fefaentment a l'adquirent la renúncia.
- La renúncia només es podrà efectuar si l'adquirent li acredita ser subjecte passiu amb dret a deducció total de l'IVA suportat en l'adquisició de l'immoble. Així mateix, es dóna la possibilitat a l'adquirent d'acreditar sota la seva responsabilitat, mitjançant declaració escrita signada, que té dret a la deducció total de l'IVA de l'operació.
Entregues d'immobles en execució de
garanties:
- Els destinataris han de comunicar expressament i fefaentment a l'empresari o professional que realitza l'entrega que estan actuant en les operacions com a empresaris o professionals. Així mateix, es dóna la possibilitat a l'adquirent d'acreditar sota la seva responsabilitat, mitjançant declaració escrita signada, que estan actuant en les operacions com a empresaris o professionals.
Execucions d'obra o cessions de personal
per a la seva realització, conseqüència de contractes directament formalitzats
entre el promotor i el contractista que tinguin com a objecte la urbanització
de terrenys o la construcció o rehabilitació d'edificacions:
Els destinataris han de comunicar expressament i fefaentment al
contractista o contractistes principals el següent:
- Que estan actuant en les operacions com a empresaris o professionals.
- Que les operacions es realitzen en un procés d'urbanització de terrenys, o en un de construcció o rehabilitació d'edificacions.
- Així mateix l'apartat 6 d'aquest article dóna la possibilitat a l'adquirent d'acreditar sota la seva responsabilitat, mitjançant declaració escrita signada, les dues circumstàncies anteriors.
Execucions d'obra o cessions de personal
de subcontractistes a contractistes principals o a altres subcontractistes en
el marc de processos d'urbanització de terrenys o de construcció o
rehabilitació d'edificacions:
- Els destinataris han de comunicar que les operacions es realitzen en un procés d'urbanització de terrenys, o en un de construcció o rehabilitació d'edificacions.
- Així mateix l'apartat 6 d'aquest article dóna la possibilitat a l'adquirent d'acreditar sota la seva responsabilitat, mitjançant declaració escrita signada, aquest fet.
Per últim, s'estableix un supòsit de
responsabilitat solidària sobre el deute tributari per als destinataris de
les operacions anteriors que per acció o omissió dolosa o culpable eludeixin la
repercussió correcta de l'impost.
1.4 Tipus impositiu reduït: vehicles per
al transport de persones amb mobilitat reduïda
Amb relació a l'aplicació del tipus del 4% a la adquisició
de vehicles per al transport habitual de persones amb mobilitat reduïda o amb discapacitat
en cadires de rodes:
- Es permet l'aplicació d'aquest tipus especial encara que s'adquireixi un altre vehicle similar abans que transcorrin 4 anys des de l'adquisició a tipus reduït d'un anterior si es destinen a transportar “diferents grups definits de persones o a la seva utilització en diferents àmbits territorials de què van donar lloc a adquirir els anteriors”, i l'adquirent ha de justificar aquestes condicions diferents.
- Per considerar que una persona, a aquests efectes, té mobilitat reduïda, amb la norma en vigor s'exigeix que sigui titular d'una targeta d'estacionament per a discapacitats. Ara s'exigeix, de manera addicional, que el titular de la targeta compti amb certificat o resolució expedit per l'IMSERSO o l'òrgan de la comunitat autònoma competent que acrediti la mobilitat reduïda.
1.5 Modificació del procediment per
optar per l'aplicació de la regla de prorrata especial
Amb relació a l'opció per l'aplicació de la regla de prorrata especial, es
modifica per permetre en general el seu exercici en l'última declaració
liquidació de l'impost corresponent a cada any natural (anteriorment era durant
el mes de desembre de l'any anterior a aquell a partir del qual es desitjava
que produís efectes), excepte en els supòsits d'inici d'activitat o de sector
diferenciat que l'opció per a la seva aplicació es manté en la declaració
corresponent al període en què es produeixi el començament de l'activitat.
A més, es matisa que l'opció per a la seva aplicació té una validesa mínima
de 3 anys naturals, inclòs l'any natural a què es refereix l'opció exercitada.
Per últim, es regula un règim transitori per a l'opció per l'aplicació de
la regla de prorrata especial per a l'exercici 2013, que es podrà exercitar en
la declaració censal a presentar en el mes de desembre de 2013, tenint efectes
per a aquest exercici.
1.6 Exclusió del règim simplificat
S'especifica que l'exclusió del règim simplificat de l'IVA per l'exclusió
del règim d'estimació objectiva en l’IRPF produeix efectes en el mateix any en
què es produeixi.
L'exclusió per realitzar operacions que tributin en règims especials de
l'IVA diferents del simplificat, agricultura, ramaderia i pesca o recàrrec
d'equivalència produirà efectes a partir de l'any immediat posterior a què es
produeixi, excepte que el subjecte passiu no realitzés activitats, en aquest
cas produeix efectes des de l'inici.
1.7 Règim especial del criteri de caixa
Es desenvolupa reglamentàriament el nou règim especial del criteri de
caixa (introduït per la Llei 14/2013 de suport a l'emprenedor) aplicable a
partir de l'1 de gener de 2014, per regular diversos aspectes relatius a
l'opció, renúncia i exclusió a l'aplicació del règim especial, a les
obligacions registrals específiques i a les obligacions específiques de
facturació.
Obligacions registrals i de facturació:
- Obligació d'anotar per part dels subjectes passius acollits a aquest règim en el llibre registre de factures expedides les dates de cobrament i del mitjà utilitzat.
- Obligació d'anotar per part dels subjectes passius acollits a aquest règim, així com als no acollits però que resultin ser destinataris d'operacions efectuades pel mateix, en llibre registre de factures rebudes les dates de pagament i del mitjà utilitzat.
- Menció expressa - per part dels subjectes passius acollits a aquest règim- en totes les factures i les seves còpies de “règim especial de criteri de caixa”.
- Expedició de la factura de les operacions acollides al règim en el moment de la seva realització excepte si el destinatari de l'operació és un empresari o professional que actuï com a tal. En aquest cas l'expedició s’haurà de realitzar abans del dia 16 del mes següent a la seva realització.
1.8 Normes generals de liquidació de
l'IVA
Sobre les normes generals de liquidació de l'impost s'introdueixen dues
novetats:
- Modificació del termini de presentació de les autoliquidacions de l'IVA, suprimint l'excepció existent per a la liquidació del mes de juliol, que a partir d'ara s'ingressarà fins el 20 d'agost i no fins el 20 de setembre.
- Regulació de l'obligació de presentar dues declaracions liquidacions per als casos en què el subjecte passiu hagi estat declarat en concurs, una referida als fets imposables anteriors a la declaració de concurs i una altra referida als posteriors.
2. Modificacions en el reglament de
revisió en via administrativa
En relació amb el reglament general de desenvolupament de la Llei
General Tributària, en matèria de revisió en via administrativa, s'aclareixen
els requisits que s’han de complir perquè l'Administració Tributària pugui
reconèixer el dret a la devolució d'unes quotes de l'IVA mal repercutides el
titular de les quals és l'obligat que va suportar la repercussió indeguda, i
s’aclareix quan es considera ingressada la quota repercutida en les
autoliquidacions amb resultat a ingressar.
Així, amb efectes a partir del 27 d'octubre de 2013, s'estableix que en els
casos d'autoliquidacions a ingressar sense ingrés efectiu de l'autoliquidació,
només es tornarà la quota indegudament repercutida que excedeixi del resultat
de l'autoliquidació pendent d'ingrés, si bé no se li exigirà l'ingrés no
efectuat que va repercutir indegudament (anteriorment, s'entenia que havien
estat ingressades simplement quan el qui les va repercutir les va consignar en
la seva declaració).
3. Modificacions en el reglament general
de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de
desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels
tributs
Amb efectes a partir de l'1 de gener de 2014, s'introdueixen les
modificacions següents:
- S'adapta la referència que determinats procediments realitzen al nou reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
- Pel que fa als censos tributaris, s'inclouen les referències corresponents derivades del règim especial del criteri de caixa. Així, dins el contingut del Cens d'empresaris, professionals i retenidors, s'incorpora l'esment al citat règim especial en relació a la inclusió, renúncia, revocació de la renúncia o exclusió del règim.
- En relació amb la declaració anual d'operacions amb terceres persones (model 347) són diverses les novetats que s'introdueixen, i en podem destacar les següents:
·
S'amplien els obligats a subministrar
informació sobre operacions amb terceres persones a les comunitats de béns en
règim de propietat horitzontal i a les entitats o establiments privats de
caràcter social que compleixin els requisits establerts en la Llei de l'IVA
(LIVA).
·
Obligació, per part dels subjectes
passius que estiguin en el règim simplificat d'IVA, d'incloure en la declaració
anual les adquisicions de béns i serveis que hagin de ser objecte d'anotació en
el llibre registre de factures rebudes.
·
Obligació d'incloure en la declaració
anual els imports meritats durant l'any natural conforme a la regla general de
meritació als qui realitzin operacions a les quals s'apliqui el règim especial
del criteri de caixa i als destinataris d'operacions incloses. A més a més, les
operacions s’hauran d'incloure també en la declaració anual pels imports
meritats durant l'any natural seguint el que disposa el règim especial del
criteri de caixa.
·
Obligació per part dels subjectes passius
que realitzin operacions a les quals s'apliqui el règim especial del criteri de
caixa, de les comunitats de béns en règim de propietat horitzontal i dels
destinataris d'operacions incloses en el règim especial del criteri de caixa,
de subministrar tota la informació sobre una base de còmput anual.
·
Obligació per part de les entitats
integrades en les diferents Administracions Públiques de relacionar en la
declaració totes les persones que han rebut subvencions, auxilis o ajudes,
sigui quin sigui el seu import, i s’elimina per tant el límit excloent de
3.005,06 euros.
·
Les comunitats de béns en règim de
propietat horitzontal i les entitats o establiments privats de caràcter social
no han d'incloure en l'obligació de declarar les operacions de subministrament
d'aigua, energia elèctrica i combustibles i les derivades d'assegurances.
·
Quant a la identificació de l'obligat
tributari respecte del qual se subministra la informació, es matisa que en
absència de NIF s'haurà de consignar el NIF als efectes de l'IVA atribuït a
l'empresari o professional amb el qual s'efectuï l'operació per l'Estat membre
d'establiment.
·
S'exigeix que es facin constar de forma
separada d'altres operacions:
·
Les operacions en què es produeix la
inversió del subjecte passiu previst en l'article 84. u. 2n de la LIVA.
·
Las operacions exemptes d’IVA per
referir-se a béns vinculats o destinats a ser vinculats al règim de dipòsit
diferent dels duaners.
·
Les operacions en què s'apliqui el règim
de criteri de caixa de l'IVA, que s'hauran de consignar segons els criteris
següents:
·
Moment en què s'haguessin meritat
conforme a la regla general de meritació, com si no se’ls hagués aplicat el
règim especial.
·
Moment de produir-se la meritació total
o parcial pels imports corresponents.
·
Quant als criteris d'imputació temporal,
s'estableix respecte les operacions a les quals els resulti d'aplicació el
règim especial del criteri de caixa, que es consignin en la declaració de l'any
natural corresponent al moment de la seva meritació total o parcial pels
imports corresponents.
·
Pel que fa a la declaració
d'operacions amb terceres persones de l'Administració de l'Estat, s'estableix
la substitució de l'obligació de presentar el model de declaració d'operacions
amb terceres persones per part de l'Administració General de l'Estat respecte a
les operacions realitzades a càrrec del pressupost de despeses de l'Estat pel
procediment de pagament directe per l'enviament de la informació de manera
única i centralitzada a través de la Intervenció general de l'administració de
l'Estat.
- Respecte de l'obligació d'informar sobre operacions incloses en els llibres registres, s'especifica que estan obligats a subministrar aquesta informació únicament els subjectes passius de l'IVA i els de l'IGIC inscrits en el registre de devolució mensual.
Es redueix, per tant, l'àmbit subjectiu de l'obligació d'informar ja que,
anteriorment, estaven obligats a això els obligats tributaris que havien de
presentar autoliquidacions o declaracions corresponents a l'IS, a l'IVA o a
l'IGIC per mitjans telemàtics. Recordem que la norma posposava per a
determinats obligats tributaris (els que havien de presentar autoliquidacions o
declaracions corresponents a l'IS, a l'IVA o a l'IGIC per mitjans telemàtics)
el compliment de l'obligació per a la informació que calia subministrar
corresponent a l'any 2014. Ara es considera tàcitament derogat, ja que
basant-se en la modificació efectuada ja no estan obligats a aquesta obligació
(model 349).
- Respecte de les actuacions en supòsits de liquidació o concurs, s'aclareix el règim jurídic en relació amb la determinació de la persona amb què s'han d'entendre les actuacions administratives en cas de concurs de l'obligat tributari. Si les facultats del concursat no estan suspeses, les actuacions administratives s'entendran amb el concursat o el seu representant. Si s'hagués acordat la suspensió de facultats, s'entendran amb el concursat per mitjà de l'administració concursal.
4. Modificacions en el reglament de
facturació
Amb efectes a partir de l'1 de gener de 2014, podem destacar les següents
modificacions en el reglament pel qual es regulen les obligacions de
facturació:
- S'inclouen les referències corresponents derivades del nou règim especial del criteri de caixa. Així, dins les dades que ha de contenir la factura s'assenyala que en el cas d'aplicació del referit règim ha de contenir l'esment “règim especial del criteri de caixa”, i respecte al termini per a l'expedició de la factura en les operacions acollides al règim especial s'estableix que s’ha de realitzar en el moment de realització de les operacions, excepte si el destinatari és un empresari o professional que actuï com a tal, que en aquest cas s’haurà d'expedir abans del dia 16 del mes següent a la realització de l'operació.
- S'exceptua la no obligació d'emetre factura en les prestacions de serveis exemptes d'assegurança i d'operacions financeres.