El nou reglament
de facturació, que entra en vigor el pròxim 1 de gener de 2013, estableix un
sistema de facturació basat en dos tipus de factures: la completa o ordinària i
la simplificada (que substitueix als “tiquets”). Les factures simplificades es
podran expedir quan el seu import no excedeixi de 400 € (IVA inclòs), quan es
tracti de factures rectificatives, o quan el seu import no excedeixi de 3.000 €
per als supòsits en què anteriorment es podien expedir tiquets.
Al BOE del dia 1 de
desembre, s’ha publicat el Reial decret
1619/2012, de 30 de novembre, on s'aprova el nou reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, que
serà aplicable a partir de l'1 de gener de 2013 i deroga l'anterior
reglament contingut en el Reial decret 1496/2003.
La finalitat d'aquest nou
reglament és traslladar una Directiva Comunitària de 2010 sobre normes de
facturació. Amb això es reduiran les càrregues administratives i es facilitaran
les transaccions econòmiques a més de contribuir a la seguretat jurídica dels
agents econòmics, sobretot, en els casos d'operacions intracomunitàries.
Destaca sobretot un nou
sistema de facturació basat en dos tipus
de factures: la completa o ordinària i la simplificada (que substitueix als
“tiquets”). Les factures simplificades es podran expedir quan el seu import
no excedeixi de 400 € (IVA inclòs), quan es tracti de factures rectificatives o
quan el seu import no excedeixi de 3.000 € (IVA inclòs) per als supòsits en què
anteriorment es podien expedir tiquets.
A continuació procedirem
a descriure les novetats més
significatives que s'introdueixen en el nou reglament pel qual es
regulen les obligacions de facturació
Principals novetats
Obligació
d'expedir factura
S'aclareixen els casos
en què s'han d'aplicar les normes de facturació establertes en aquest
reglament, i s’introdueixen les regles següents:
a) Quan l'entrega de béns o la prestació de serveis
s'entengui realitzada al territori d'aplicació de l'impost, excepte que el
proveïdor o el prestador no estigui establert en el territori esmentat, el
subjecte passiu sigui el destinatari per a qui es realitzi l'operació i la
factura no sigui expedida per aquest, per tenir acord amb el subjecte passiu
per expedir les factures.
b) Quan el proveïdor o prestador estigui establert al
territori d'aplicació de l'impost o hi tingui un establiment permanent o, si no
n'hi ha, el lloc del seu domicili o residència habitual, a partir del qual
s'efectua l'entrega de béns o prestació de serveis i l’entrega o prestació, conforme
a les regles de localització aplicables a les mateixes, no s'entengui
realitzada al territori d'aplicació de l'impost, en els supòsits següents:
·
Quan l'operació estigui subjecta
en un altre Estat membre, el subjecte passiu de l'impost sigui el destinatari
per a qui es realitzi l'operació i la factura no sigui materialment expedida
per aquest últim en nom i per compte del proveïdor del bé o prestador del
servei.
·
Quan l'operació s'entengui
realitzada fora de la Comunitat (UE).
Excepcions a l'obligació
d'expedir factura
Els supòsits en què s’ha d'expedir factura
romanen en essència inalterats. No obstant això, s'aclareixen els supòsits en
què no s'exigeix l'obligació d'expedir factura en determinades
prestacions de serveis financers i d'assegurances.
Així, com a novetat,
s'exclouen d’aquesta obligació les prestacions de serveis financers (excepte
els relatius als serveis d'intervenció prestats per fedataris públics, inclosos
els registradors de la propietat i mercantils) i d'assegurances exemptes de l'IVA
quan no es localitzin al territori d'aplicació de l'impost i hi estiguin
subjectes en un altre Estat membre (no en el cas d'operacions interiors o que
es localitzin fora de la Comunitat, per a les que continua existint l'obligació
en idèntics termes als avui vigents).
Classes de factures. Desapareixen
els tiquets
Hi haurà dos tipus de factures: completa i
simplificada, i desapareixerà el tiquet.
Els actuals tiquets se substitueixen per factures
simplificades que es poden emetre, a elecció de l'obligat a la seva
expedició, quan:
1.
l'import de l'operació no
excedeix de 400 euros, IVA inclòs;
2.
quan es tracta de factures
rectificatives, o
3.
en els supòsits en què està
autoritzada l'expedició de tiquets i l'import de l'operació no excedeix de
3.000 euros, IVA inclòs.*
*recordem que
estan autoritzats a emetre tiquets fins a final d’any aquells empresaris i
professionals que realitzin les següents operacions: vendes al detall, inclús
les realitzades per fabricants o elaboradors dels productes entregats; vendes o
serveis en ambulàncies; vendes o servis a domicili del consumidor; transports
de persones i els seus equipatges; serveis d’ hosteleria i restauració prestats
per restaurants, bars cafeteria...així com el subministrament de begudes o
menjars per a ésser consumits en el mateix moment;serveis prestats per sales de
ball i discoteques; serveis telefònics prestats mitjançant la utilització de
cabines telefòniques d’ús públic; serveis de perruqueria i els prestats pel
instituts de bellesa; utilització d’instal·lacions esportives; revelat de
fotografies i serveis prestats per estudis fotogràfics; aparcament i
estacionament de vehicles; lloguer de pel·licules; serveis de bugaderia i
tintoreria; utilització d’autopistes de peatge.
El Departament de Gestió Tributària de l'AEAT
podrà autoritzar la seva expedició en supòsits diferents: quan les pràctiques
comercials o administratives del sector, o bé les condicions tècniques de
l'expedició, dificulten particularment la inclusió en ella de la totalitat de
les dades o requisits.
Atenció. No es podrà expedir factura
simplificada per les operacions següents:
·
Entregues intracomunitàries de
béns.
·
Entregues de béns de l'art. 68.
tres i cinc de la Llei de l'IVA (entregues de béns l'expedició o transport de
les quals s'iniciï en un altre Estat membre amb destí a territori esmentat i
concorrin determinats requisits i determinades entregues de béns que siguin
objecte d'impostos especials) quan es realitzin al territori d'aplicació de
l'impost.
·
Entregues de béns o prestacions
de serveis realitzades en el territori d'aplicació de l'impost, quan el
proveïdor del bé o el prestador del servei no estigui establert, el subjecte
passiu sigui el destinatari i la factura sigui expedida per aquest en estar
autoritzat pel proveïdor o el prestador.
·
Quan el proveïdor o prestador
estigui establert en el TAI o hi tingui un establiment permanent o, si no n'hi
ha, el lloc del seu domicili o residència habitual, a partir del qual s'efectua
l'operació, i conforme a les regles de localització se situï fora del territori
d'aplicació de l'impost, en els supòsits següents:
ü Operació
subjecta en un altre Estat membre, el subjecte passiu sigui el destinatari, i
no expedeixi la factura per no estar autoritzat pel subjecte passiu.
ü Operació
s'entengui realitzada fora de la UE.
Contingut de la factura
En relació amb el contingut de les factures
així com de les mencions addicionals que han d'incloure per habilitar la
deducció de l'impost repercutit, el Reglament estableix algunes novetats que
podem destacar, entre d'altres:
- S’ha de fer constar la data de realització de l'operació documentada en la factura (la data de meritació de l'IVA), sempre que no coincideixi amb la data d'expedició de la factura.
- En els casos en què l'operació quedi exempta de l'IVA, no subjecta, o l'obligat a la liquidació de l'IVA sigui el destinatari (inversió del subjecte passiu), s’haurà de fer constar aquesta circumstància de forma expressa.
- S’han d'indicar totes les dades necessàries per a la determinació de la base imposable de les operacions contingudes en la factura així com el seu import, incloent el preu unitari sense impost de les operacions.
- En les autofactures per serveis, s’han de fer constar també les dades del proveïdor del servei.
- S'elimina la necessitat de produir una autofactura, però només per als casos d'adquisicions intracomunitàries de béns.
- S'estableix l'obligació d'indicar la seu d'activitat o establiment a què es refereixin les operacions quan l'obligat a expedir la factura, el destinatari de les operacions o ambdós disposin de diversos llocs fixos de negoci, sempre que la referència sigui rellevant per a la determinació del règim de determinació de tributació corresponent a les citades operacions.
Contingut de les factures
simplificades
Sense perjudici de les dades o requisits que
puguin resultar obligatoris a altres efectes i de la possibilitat d'incloure
qualssevol altres esments, les factures simplificades i les seves còpies
contindran les dades o requisits següents:
a) Número i, si escau, sèrie. La numeració de
les factures simplificades dins de cada sèrie serà correlativa.
Es podran expedir factures simplificades
mitjançant sèries separades quan hi hagi raons que ho justifiquin i, entre
d’altres, en els casos següents:
1.
Quan l'obligat a la seva
expedició compti amb diversos establiments des dels quals efectuï les seves
operacions.
2.
Quan l'obligat a la seva
expedició realitzi operacions de diferent natura.
3.
Les expedides pels destinataris
de les operacions o per tercers que es refereix l'article 5 del reglament, per
a cadascun dels quals haurà d'existir una sèrie diferent.
4.
Les rectificatives.
Quan l'empresari o professional expedeixi
factures conforme a aquest reglament i per a la documentació de les operacions
efectuades en un mateix any natural, serà obligatòria l'expedició mitjançant
sèries separades d'unes i altres.
b) La data de la seva expedició.
c) La data en què s'hagin efectuat les
operacions que es documenten o en la que, si escau, s'hagi rebut el pagament
anticipat, sempre que es tracti d'una data diferent de la d'expedició de la
factura.
d) Número d'Identificació Fiscal, així com el
nom i cognoms, raó o denominació social completa de l'obligat a la seva
expedició.
e) La identificació del tipus de béns
entregats o de serveis prestats.
f) Tipus impositiu aplicat i, opcionalment,
també l'expressió «IVA inclòs».
Així mateix, quan una mateixa factura
comprengui operacions subjectes a diferents tipus impositius de l'impost sobre
el valor afegit s’haurà d'especificar per separat, a més a més, la part de base
imposable corresponent a cadascuna de les operacions.
g) Contraprestació total.
h) En cas de factures rectificatives, la
referència expressa i inequívoca de la factura rectificada i de les
especificacions que es modifiquen.
i) En els supòsits a què es refereixen les
lletres j) a o) de l'article 6.1 d'aquest reglament, s’hauran de fer constar
les mencions referides en les mateixes (operacions que estiguin exemptes de
l'impost, en les entregues de mitjans de transport nous, en el cas que sigui
l'adquirent o destinatari de l'entrega o prestació qui expedeixi la factura en
lloc del proveïdor o prestador, en el cas que el subjecte passiu de l'impost
sigui l'adquirent o el destinatari de l'operació, en cas d'aplicació del règim
especial de les agències de viatges, i en cas d'aplicació del règim especial
dels béns usats, objectes d'art, antiguitats i objectes de col·lecció).
Als efectes dels requisits formals de deducció
de l'IVA, quan el destinatari de l'operació sigui un empresari o professional i
així ho exigeixi, l'expedidor de la factura simplificada haurà de fer constar,
a més a més, les dades següents:
a) Número d'Identificació Fiscal atribuït per
l'Administració tributària espanyola o, si escau, per la d'un altre Estat
membre de la Unió Europea, així com el domicili del destinatari de les
operacions.
b) La quota tributària que, si escau, es
repercuteixi, que s’haurà de consignar per separat.
També s’hauran de fer constar aquestes dades, quan
el destinatari de l'operació no sigui un empresari o professional i així ho
exigeixi per a l'exercici de qualsevol dret de natura tributària.
Autoritzacions especials per
l'AEAT
Quan el Departament de Gestió Tributària de
l'Agència Estatal d'Administració Tributària apreciï que les pràctiques
comercials o administratives del sector d'activitat de què es tracti, o bé les
condicions tècniques d'expedició de les factures simplificades, recomanin la
consignació de més mencions o menys mencions de les assenyalades en els
apartats anteriors, podrà:
a) Exigir la inclusió de mencions addicionals
a les assenyalades en els apartats anteriors, sense que, en cap cas, es pugui
exigir més informació que aquella a què fa referència del contingut mínim de
les factures simplificades.
b) Autoritzar l'expedició de factures
simplificades que no incloguin determinades mencions sempre que es faci constar
la quota tributària o les dades que permetin calcular-la.
Els acords hauran de ser objecte de la
publicitat corresponent per part de l'Agència Estatal d'Administració
Tributària.
Mitjans d'expedició de les
factures
S'estableix una igualtat de tracte entre la
factura en paper i l'electrònica perquè el subjecte passiu pugui expedir
per via electrònica sense necessitat que quedi subjecta a l'ocupació d'una
tecnologia determinada. Així, s'assenyala que les factures es poden expedir
per qualsevol mitjà, en paper o en format electrònic, que permeti garantir
a l'obligat a la seva expedició l'autenticitat del seu origen, la integritat
del seu contingut i la seva llegibilitat des de la seva data d'expedició i
durant tot el període de conservació.
L'autenticitat de l'origen i la integritat del
contingut de la factura es pot garantir per qualsevol mitjà de prova admès en
Dret i, en particular, mitjançant controls de gestió usuals de l'activitat
empresarial o professional del subjecte passiu, els quals han de permetre crear
una pista d'auditoria fiable que estableixi la connexió necessària entre la
factura i l'entrega de béns o prestació de serveis que documenta.
L'autenticitat de l'origen de la factura ha de garantir la identitat de
l'obligat a la seva expedició i de l'emissor de la factura i la integritat del
contingut ha de garantir que no ha estat modificat.
Facturació electrònica
S'inclou una definició del que s’ha
d'entendre per factura electrònica. Es defineix com aquella factura que
s'ajusta a allò que s'ha establert en el reglament i que ha estat expedida i
rebuda en format electrònic, i està condicionada a que el seu destinatari
n’hagi donat consentiment.
Quant a la seva autenticitat i integritat
s'estableix que es poden garantir pels mitjans que s'han assenyalat
anteriorment per a les factures en general i també mitjançant una signatura
electrònica avançada o un intercanvi electrònic de dades (EDI) o mitjançant altres mitjans
que els interessats, amb caràcter previ a la seva utilització, hagin comunicat
a l'AEAT i aquesta els hagi validat.
Termini per a l'expedició de les
factures
Es modifica el límit temporal del dia 16
del mes següent per a l'expedició de les factures referint-ho a la data de
meritació i no al període de liquidació quan el destinatari és empresari (en el
cas d'operacions intracomunitàries, abans del 16 del mes següent a l'inici de
l'expedició o transport).
Factures recapitulatives: com a regla general, si el destinatari no és
empresari o professional, s’han d'expedir com a màxim l'últim dia del mes
natural en què s'hagin efectuat les operacions que documenten i si el
destinatari és empresari o professional que actua com a tal: s’han d'expedir
abans del dia 16 del mes següent a aquell en el curs del qual s'hagin realitzat
les operacions que documenten.
Conservació de les factures
S'estableix que en els casos de delegació a un
tercer de l'obligació de conservació, si no està establert en la UE, únicament
serà necessari el compliment d'aquesta obligació prèvia comunicació a l'AEAT
(anteriorment s'exigia autorització).
Es determina la necessitat que els documents,
en paper o en format electrònic, s'hauran de conservar per qualsevol mitjà que
permeti garantir a l'obligat la conservació de l'autenticitat del seu origen,
la integritat del seu contingut i la seva llegibilitat.
Substitució o canvi de factures
simplificades per factures
Es manté en termes similars a la normativa
precedent la substitució de les factures simplificades per factures, i es
preveu una disposició transitòria per virtut de la qual els documents
substitutius que haguessin estat expedits conforme a allò que s'ha establert en
el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació aprovat pel
Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, podran ser objecte de substitució o
canvi per factures en els supòsits en què el destinatari sigui empresari o
exigeixi factura, dins el termini dels quatre anys següents a la meritació de
les operacions que s’hi documenten.
La factura que s'expedeixi en aquests supòsits
no tindrà la consideració de factura rectificativa.
Règim transitori en relació amb
autoritzacions concedides
Les autoritzacions concedides per l'Agència
Tributària en matèria de facturació es mantindran vigents amb l'entrada en
vigor del nou reglament, tal com es troba redactat en l'actualitat.
No obstant això
s'exceptuen les autoritzacions per a la no consignació de les dades del
destinatari (no empresari) o les concedides per a la simplificació de les
mencions obligatòries de les factures (excepte les concedides per a l'emissió
de factures que continguessin, en tot cas, les mencions següents: data
d'expedició de la factura, identitat de l'obligat a la seva expedició,
identificació dels tipus de béns entregats o de serveis prestats i la quota
tributària o les dades que permetin calcular-la, que mantindran la seva
vigència mentre no es revoquin expressament) que, en ambdós casos perdran la
seva vigència l'1 de gener de 2013.