La Llei
inclou entre d'altres mesures, una la limitació per als pagaments en efectiu,
normes per a l'exclusió de mòduls, l'obligació d'informar dels béns a
l'estranger o un nou marc sancionador per a determinades situacions.
Al BOE del dia 30 d'octubre, s’ha
publicat la Llei 7/2012 de modificació de la normativa tributària i
pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació
de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau, més coneguda com la
“Llei del frau fiscal”.
Aquesta llei va entrar en vigor el dia 31 d'octubre. No obstant això, la nova mesura
sobre limitacions als pagaments en efectiu entra en vigor als vint dies de la
publicació d'aquesta llei al BOE (és a dir, a tots els pagaments realitzats a
partir del dia 19 de novembre) i resultarà d'aplicació a tots els pagaments
efectuats des d'aquesta data, encara que es refereixin a operacions concertades
amb anterioritat a l'establiment de la limitació.
Cal tenir present que la nova norma inclou diverses mesures: la limitació de pagaments en efectiu, preceptes per a l'exclusió de mòduls, l'obligació d'informar dels béns a l’estranger o un
nou marc sancionador per a determinades situacions.
A continuació tractarem de
resumir les principals mesures aprovades, que s'incorporen a l'ordenament de
forma nova i amb una clara vocació en la lluita contra el frau, i que
incideixen principalment, en la Llei general tributària, en l'impost sobre la
renda de les persones físiques (IRPF), en l'impost sobre el valor afegit (IVA),
en l'impost general indirecte canari, i, en menor grau, en l'impost sobre
societats(IS), en l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics
documentats(ITP-AJD) i en el règim fiscal de les cooperatives.
1. Limitacions als pagaments en efectiu
Una de les mesures més ambicioses
incorporades en la Llei consisteix en la limitació de l'ús de diners en efectiu
en determinades operacions. S'ha tingut en compte l'experiència legislativa en
països comunitaris de l'entorn com França i Itàlia.
- Així, a partir del pròxim dia 19 de novembre no es podran pagar en efectiu (s'entén per efectiu el paper moneda i moneda metàl·lica nacionals o estrangers; xecs bancaris al portador denominats en qualsevol moneda; qualsevol altre medi físic, fins i tot electrònic, concebut per ser utilitzat com a mitjà de pagament al portador) les operacions, en les que alguna de les parts intervinents actuï en qualitat d'empresari o professional, amb un import igual o superior a 2.500 euros o el seu contravalor en moneda estrangera. És a dir, afecta tant les operacions entre empresaris com les operacions entre empresaris i particulars. Només queden fora d'aquesta limitació els pagaments entre particulars i els pagaments i ingressos realitzats en entitats de crèdit.
- El citat import serà de 15.000 euros o el seu contravalor en moneda estrangera quan el pagador sigui una persona física que justifiqui que no té el seu domicili fiscal a Espanya i no actuï en qualitat d'empresari o professional.
- Per evitar el fraccionament del pagament d'una mateixa factura en imports inferiors a 2.500 euros, la Llei especifica que per al còmput dels 2.500 € se sumaran tots els pagaments en què s'hagi pogut dividir una mateixa operació.
- Respecte de les operacions que no es puguin pagar en efectiu, els intervinents en les operacions hauran de conservar els justificants del pagament, durant el termini de 5 anys des de la data d'aquest, per acreditar que es va efectuar a través d'algun dels mitjans de pagament diferents de l'efectiu. Així mateix, estan obligats a aportar aquests justificants a requeriment de l'Administració Tributària.
- Els qui incompleixin aquesta limitació (es considera infracció greu) s'enfrontaran a multes del 25% del valor del pagament fet en efectiu. Tant el pagador com el receptor del pagament respondran de forma solidària de la infracció, per la qual cosa l'Administració es podrà dirigir contra qualsevol d'ells.
- Si la denúncia procedeix d'una de les parts que hagin intervingut en l'operació, Hisenda no aplicarà cap sanció a aquesta part si voluntàriament el posa en coneixement de l'Agència Tributària (s'ha de denunciar davant l'Agència Estatal d'Administració Tributària, dins els 3 mesos següents a la data del pagament efectuat en incompliment de la limitació, l'operació realitzada, el seu import i la identitat de l'altra part intervinent).
2. Obligació d'informació sobre béns i drets situats a l’estranger
La Llei fixa l'obligatorietat per
a tots els contribuents de subministrar informació sobre (reglamentàriament es
desenvoluparà aquesta obligació):
a) els comptes situats a l'estranger oberts en
entitats que es dediquin al tràfic bancari o creditici dels que siguin titulars
o beneficiaris o on hi figurin com autoritzats o d'alguna altra forma ostentin
poder de disposició.
b) qualssevol títols, actius, valors o drets
representatius del capital social, fons propis o patrimoni de tota mena
d'entitats, o de la cessió a tercers de capitals propis, dels que siguin
titulars i que es trobin dipositats o situats a l'estranger, així com de les
assegurances de vida o invalidesa de què siguin acceptants i de les rendes
vitalícies o temporals de què siguin beneficiaris com a conseqüència de
l'entrega d'un capital en diners, béns mobles o immobles, contractats amb
entitats establertes a l'estranger.
c) els béns immobles i drets sobre béns immobles de la seva titularitat
situats a l'estranger.
Constitueixen infraccions tributàries no presentar en
termini i presentar de forma incompleta, inexacta o amb dades falses les
declaracions informatives. També constituirà infracció tributària la seva
presentació per mitjans diferents dels electrònics, informàtics i telemàtics en
aquells supòsits en què hi hagués l’obligació de fer-ho pels esmentats mitjans.
Les anteriors infraccions seran molt greus i se sancionaran conforme a les regles
següents:
a) En el cas d'incompliment de
l'obligació d'informar sobre comptes en entitats de crèdit situades a
l'estranger, la sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 5.000 euros per
cada dada o conjunt de dades referides a un mateix compte que s’hagués hagut
d’incloure en la declaració o haguessin estat aportats de forma incompleta,
inexacta o falsa, amb un mínim de 10.000 euros.
La sanció serà de 100 euros per
cada dada o conjunt de dades referides a un mateix compte, amb un mínim de
1.500 euros, quan la declaració hagi estat presentada fora de termini sense
requeriment previ de l'Administració tributària. De la mateixa manera se
sancionarà la presentació de la declaració per mitjans diferents dels
electrònics, informàtics i telemàtics quan hi hagi l’obligació de fer-ho per
aquests mitjans.
b) En el cas d'incompliment de
l'obligació d'informar sobre títols, actius, valors, drets, assegurances i
rendes dipositats, gestionats o obtinguts a l’estranger, la sanció consistirà
en multa pecuniària fixa de 5.000 euros per cada dada o conjunt de dades
referides a cada element patrimonial individualment considerat segons la seva
classe, que s’hagués hagut d’incloure en la declaració o haguessin estat
aportats de forma incompleta, inexacta o falsa, amb un mínim de 10.000
euros.
La sanció serà de 100 euros per
cada dada o conjunt de dades referides a cada element patrimonial
individualment considerat segons la seva classe, amb un mínim de 1.500 euros,
quan la declaració hagi estat presentada fora de termini sense requeriment
previ de l'Administració tributària. De la mateixa manera se sancionarà la
presentació de la declaració per mitjans diferents dels electrònics,
informàtics i telemàtics quan hi hagi l’obligació de fer-ho per aquests
mitjans.
c) En el cas d'incompliment de
l'obligació d'informar sobre béns immobles i drets sobre béns immobles situats
a l’estranger, la sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 5.000 euros per
cada dada o conjunt de dades referides a un mateix bé immoble o a un mateix
dret sobre un bé immoble que s’hagués hagut d’incloure en la declaració o
haguessin estat aportats de forma incompleta, inexacta o falsa, amb un mínim de
10.000 euros.
La sanció serà de 100 euros per
cada dada o conjunt de dades referides a un mateix bé immoble o a un mateix
dret sobre un bé immoble, amb un mínim de 1.500 euros, quan la declaració hagi
estat presentada fora de termini sense requeriment previ de l'Administració
tributària. De la mateixa manera se sancionarà la presentació de la declaració
per mitjans diferents dels electrònics, informàtics i telemàtics quan existeixi
obligació de fer-ho pels esmentats mitjans.
3. Exclusió de determinades activitats del Règim de Mòduls (IRPF/IVA)
Amb efectes des de l'1 de gener de 2013 s'estableixen dues noves causes
d'exclusió del mètode d'estimació objectiva de l’IRPF:
Primera: que el volum conjunt de
rendiments íntegres per a les activitats de Transport de mercaderies per carretera (epígraf 722 IAE) i de Serveis de mudances (epígraf 757
IAE) superi els 300.000 € l'any
anterior. Fins ara, el límit era, en general, de 450.000 euros/any, i de
300.000 euros en el cas d'activitats agrícoles o ramaderes.
Segona: que el volum dels
rendiments íntegres corresponents al conjunt de les activitats enumerades (com
són paletes, pintors, fusters, etc.) en el Reglament de l'impost a què pot resultar d'aplicació el tipus de
retenció de l'1% -excloses les dues activitats assenyalades anteriorment,
epígrafs 722 i 757- que procedeixi de persones o entitats retenidores superi
qualsevol de les quantitats següents:
• 225.000 € anuals
• 50.000 € anuals si representen
més del 50% del volum total de rendiments íntegres d'aquestes activitats.
Aquestes noves causes d'exclusió
entren en vigor l'1 de gener de 2013, per tant, el volum de rendiments que s'ha
de tenir en compte és el corresponent a l'any 2012.
4. Novetats introduïdes en l'IVA per combatre el frau
L'exclusió en el règim de mòduls de què ja hem parlat
afectarà, igualment, a aquest impost, a més de l’IRPF, des de l’01-01-2013.
En relació amb les operacions
d'entregues d'immobles s'estableix
la regla d'inversió del subjecte passiu
en els supòsits següents:
- En les entregues exemptes (segones i ulteriors vendes d'edificacions) en les que s'hagi renunciat a l'exempció.
- En les entregues efectuades en execució de la garantia constituïda sobre els béns immobles, i s’entén, així mateix, que s'executa la garantia quan es transmet l'immoble a canvi de l'extinció total o parcial del deute garantit (operacions de dació de l'immoble en pagament) o de l'obligació per part de l'adquirent d'extingir el deute.
- En les execucions d'obra, amb aportació o sense de materials, així com en les cessions de personal per a la seva realització, conseqüència de contractes directament formalitzats entre el promotor i el contractista que tinguin com a objecte la urbanització de terrenys o la construcció o rehabilitació d'edificacions. L'anterior s'aplica també quan els destinataris de les operacions siguin al seu torn el contractista principal o altres sotscontractistes.
En relació amb els procediments concursals són
diverses les mesures adoptades:
- S'estableix el desenvolupament reglamentari per als supòsits en què la interlocutòria de declaració de concurs es dicti al llarg del període de liquidació de l'impost, i s’estableix una declaració-liquidació corresponent als fets imposables anteriors a la declaració de concurs. En aquesta declaració el concursat estarà obligat a aplicar la totalitat dels saldos a compensar corresponents a períodes de liquidació anteriors a la declaració de concurs.
- S'introdueix un nou supòsit de rectificació de les quotes repercutides per als casos en què l'operació gravada quedi sense efecte com a conseqüència de l'exercici d'una acció de reintegració concursal o altres d'impugnació exercitades al si del concurs: i s’haurà de procedir, en la declaració del període en què van ser declarades les quotes meritades, a la rectificació de les quotes inicialment repercutides.
- En el cas que l'adquirent estigués també en situació de concurs, aquest podrà procedir, igualment, a la minoració de les deduccions en la declaració del període en què es va exercir el dret a la deducció de les quotes suportades, sense recàrrecs ni interessos.
En matèria d'infraccions i sancions tributàries, s'introdueix un nou supòsit
d'infracció greu per la falta de presentació o la presentació incorrecta o
incompleta de les declaracions relatives a determinades operacions assimilades a les importacions, i se li estableix una sanció del 10% de les quotes
meritades corresponents a les operacions no consignades o consignades
incorrectament o de forma incompleta en les declaracions. Ara bé si es tracta
de declaracions-liquidacions relatives a l'abandó del règim de dipòsit diferent
del duaner, la sanció serà la mateixa que la descrita anteriorment, només quan
la suma total de les quotes declarades sigui inferior al de les efectivament
meritades en el període.
5. Transmissió de títols de societats propietàries d'immobles
La norma modifica l'article 108
de la Llei de mercat de valors que subjecta a tributació per ITP la venda de
títols de societats l'actiu dels quals estigui format en almenys el 50% per
immobles que es trobin a Espanya. La nova regulació pretén limitar la
tributació per transmissions patrimonials oneroses (TPO) i IVA de la
transmissió de determinats valors als efectes de la qual ha introduït les
modificacions següents:
- El contribuent podrà presentar prova en contra per demostrar que la transmissió de les accions no pretén eludir el pagament de l'impost que correspondria abonar en cas de transmetre els immobles que formen part de l'actiu de la Societat les accions dels quals es transmeten.
- Es presumeix, admetent prova en contra, que es pretenen eludir aquests impostos en tres supòsits:
ü Quan s'obtingui el control d'una
entitat l'actiu de la qual estigui compost en, almenys, un 50%, per immobles
que es trobin a Espanya que no estiguin afectes a activitats empresarials o
professionals o quan, obtingut el control, augmenti la participació.
ü Quan s'obtingui el control d'una
entitat en l'actiu del qual s'incloguin valors que permetin obtenir el control
d'una altra amb actiu majoritàriament immobiliari no afecte o s'hi augmenti la
quota de participació.
ü Quan es transmetin valors rebuts
per una aportació d'immobles en la constitució d'una societat o en l'ampliació
de capital, sempre que aquests béns no s'afectin a activitats empresarials i
que, entre la data de l'aportació i la de transmissió, no hagués transcorregut
un termini de tres anys.
• Si la transmissió de valors
queda subjecta a l'IVA o a TPO s'apliquen les regles següents:
ü Per computar l'actiu, se
substitueixen els valors comptables de tots els béns pels seus valors reals, i
s’obliga al subjecte passiu a formar un inventari.
ü S'entén per control en una
societat mercantil una participació superior al 50%.
ü Si es transmeten valors a la
societat tenidora dels immobles, perquè aquesta amortitzi els títols, també
s'activa la norma antielusió.
ü Quan no operi l'exempció en
l'IVA, la base imposable es determinarà en proporció al valor de mercat dels
immobles.
ü Quan no operi l'exempció en TPO,
s'aplicaran els elements de l’impost a la part proporcional del valor real dels
immobles segons les regles de la seva normativa, prenent com a base imposable:
quan s'obtingui el control d'una entitat, la part proporcional del valor real
dels immobles de l'actiu que correspongui a la participació transmesa o al
percentatge en què s'augmenti la quota de participació; en casos d'obtenció del
control d'una entitat que, al seu torn, té valors d'una amb actiu immobiliari,
per determinar la base només es tenen en compte els immobles d'aquelles l'actiu
de les quals estigui integrat almenys en un 50% per actius no afectes; i quan
els valors transmesos fossin els rebuts en una aportació no dinerària
d'immobles, la base imposable serà la part proporcional del valor real dels
immobles que van ser aportats al seu dia.
6. Procediment tributari i règim sancionador
Entre d'altres mesures, s'estén
els supòsits de responsabilitat tributària, es dota a l'Administració de noves
prerrogatives per assegurar el cobrament de deutes i s'amplia i endureixen
determinades infraccions tributàries.
6.1. Successors de persones
jurídiques i d'entitats sense personalitat jurídica
- S'incrementa el valor de la quota de liquidació del soci successor als efectes del límit de la seva responsabilitat respecte als deutes tributaris de la societat. El límit citat ja no sols es fixa en el valor de la quota de liquidació, sinó que s'estén a la resta de percepcions patrimonials rebudes en els 2 anys anteriors a la data de dissolució (com a repartiment de dividends, primes, reduccions de capital, etc.) que minorin el patrimoni social que hagués de respondre d’aquestes obligacions.
- S'inclouen, com susceptibles de successió tributària, tota mena de societats i entitats amb personalitat jurídica que tinguin la condició de successores i beneficiàries.
6.2. Responsables tributaris
- En els casos en què la responsabilitat arribi a les sancions, s'estableix que es derivarà l'import que procedeixi sense aplicar les reduccions que, si escau, corresponguin al deutor principal i que es donarà tràmit de conformitat al responsable en la proposta de declaració de responsabilitat. D'aquesta manera, si el responsable dóna la seva conformitat i compleix amb els requisits establerts per a la reducció per pagament immediat. Ara bé, la reducció obtinguda pel responsable se li exigirà sense cap altre tràmit en el cas que presenti qualsevol recurs o reclamació enfront de l'acord de declaració de responsabilitat, fundat en la procedència de la derivació o en les liquidacions derivades.
- S'estableix un nou supòsit de responsabilitat subsidiària per als administradors de fet o de dret de les persones jurídiques. Seran responsables dels deutes tributaris derivats de tributs que s’hagin de repercutir o de quantitats que s’hagin de retenir a treballadors, professionals o altres empresaris quan, havent-hi continuïtat en l'exercici de l'activitat, la presentació d'autoliquidacions sense realitzar l'ingrés sigui reiteratiu i es pugui acreditar que la presentació no obeeix a una intenció real de complir l'obligació tributària objecte d'autoliquidació.
a.
S'entendrà que hi ha reiteració en la presentació d'autoliquidacions quan
en un mateix any natural, de forma successiva o discontínua, s'hagin presentat
sense ingrés la meitat o més de les que correspondrien, amb independència que
s'hagués presentat sol·licitud d'ajornament o fraccionament i que la
presentació hagi estat realitzada en termini o de forma extemporània.
b.
A aquests efectes no es computaran aquelles autoliquidacions que, havent
existit sol·licitud d'ajornament o fraccionament, s'hagués dictat una resolució
de concessió, excepte incompliment posterior dels mateixos i amb independència
del moment de l’incompliment, no es computen, en cap cas, aquells que haguessin
estat concedits amb garantia degudament formalitzada.
c.
Es considerarà, als efectes d'aquesta responsabilitat, que la presentació
de les autoliquidacions s'ha realitzat sense ingrés quan, fins i tot existint
ingressos parcials en relació amb totes o algunes de les autoliquidacions
presentades, l'import total resultant d’aquests ingressos durant l'any natural
assenyalat en el segon paràgraf no superi el 25 per cent del sumatori de les
quotes a ingressar autoliquidades.
6.3. Mesures cautelars
- Es podran adoptar en qualsevol moment de la tramitació del procediment tributari, i en la quantia estrictament necessària per assegurar el cobrament del deute, des que es pugui acreditar que el cobrament, en qualsevol altre cas, pugui veure dificultat. Fins ara només es podien adoptar després de comunicar la proposta de liquidació.
- Quan amb motiu d'un procediment inspector s'hagi formalitzat denúncia o querella per delicte contra la Hisenda Pública (delicte fiscal), o s'hagi dirigit procés judicial per aquest delicte, es podran adoptar, per l'òrgan competent de l'Administració tributària mesures cautelars, fins que el jutge penal acordi el seu manteniment o alçament.
6.4. Import de la garantia en suspensió d'actes impugnats
- La garantia a aportar haurà de cobrir, a més del principal i els interessos de demora, els recàrrecs que procedirien amb l'execució de la garantia.
6.5. Prohibició de disposar d'immobles
- Es permet a l'Administració tributària la mesura d'acordar la prohibició de disposar d'aquells immobles de societats les accions o participacions de les quals s'haguessin embargat a l'obligat tributari (deutor) i aquest exerceixi el control efectiu (total o parcial, directe o indirecte) sobre la societat titular dels immobles i encara que no estigui obligat a formular comptes anuals. La societat que rebi la prohibició d'alienar només podrà al·legar, en cas de recórrer, la falta dels requisits exigits per a la seva adopció. Aquesta mesura s'alçarà quan s'extingeixi l'embargament de les accions o participacions pertanyents al subjecte passiu per qualsevol causa i l'Administració pot aixecar la prohibició de disposició quan el seu manteniment ocasioni perjudicis de difícil o impossible reparació, sempre que la societat els acrediti degudament.
6.6. Embargament dels béns i drets en entitats de crèdit i dipòsit
- Es modifica el règim jurídic de l'embargament dels béns i drets en entitats de crèdit i dipòsit quan l'Administració conegui l'existència de fons, valors o altres béns dipositats en una oficina d'una entitat.
- Podrà estendre l'embargament a béns o drets no identificats i existents en aquesta persona o entitat, i no sols a l'oficina o sucursal a què es va remetre l'embargament, dins l'àmbit estatal, autonòmic o local que correspongui a la jurisdicció respectiva de cada Administració tributària ordenant de l'embargament.
- És a dir, que si una Administració Tributària Autonòmica ordena un embargament mitjançant manament dirigit a usa sucursal d'un banc, afectarà els béns situats en totes les sucursals del banc, però només de la comunitat autònoma en qüestió.
6.7 Prescripció
- S'aclareix que la prescripció s'interromp quan l'acció de l'Administració es dirigeixi, originàriament, respecte d'una altra obligació tributària diferent com a conseqüència de la presentació d'una declaració incorrecta per part de l'obligat tributari. Per exemple, quan una operació ha de tributar per l'IVA en comptes de per transmissions patrimonials oneroses (ITP).
- Es modifica el moment en què es reinicia el termini de prescripció interromput per la declaració de concurs del deutor, que serà quan adquireixi fermesa la resolució judicial de conclusió del concurs, i si s'hagués aprovat un conveni el termini de prescripció s'iniciarà novament en el moment de la seva aprovació per als deutes no tributaris sotmesos al mateix i per als deutes tributaris sotmesos el moment serà quan aquelles resultin exigibles al deutor.
- S'aclareixen els efectes de la suspensió del còmput del termini de prescripció per litigi, concurs i altres causes legals, explicitant que els efectes de la suspensió s'estenen a tots els obligats tributaris, ja siguin responsables o el deutor principal.
6.8 Noves infraccions tributàries
- Es tipifica un nou supòsit d'infracció: no presentar autoliquidacions, declaracions o els documents relacionats amb les obligacions duaneres per mitjans informàtics i telemàtics en aquells supòsits que hi hagués obligació de fer-ho pels esmentats mitjans, que comportarà sancions fixes en el supòsit d'autoliquidacions i sancions variables en funció del nombre de dades en el supòsit de declaracions informatives. S'estableixen les sancions següents:
A. Declaracions tributàries i
autoliquidacions en general o documents relacionats amb les obligacions
duaneres:
1) presentats de forma
incompleta, inexacta o amb dades falses: 150 €
2) presentats per mitjans
diferents dels telemàtics existint obligació de fer-ho: 1.500 €.
B. Requeriments individualitzats
o declaracions exigides amb caràcter general en compliment de l'obligació de
subministrament d'informació:
1) que no tinguin com objecte
magnituds monetàries:
- presentats de forma incompleta,
inexacta o amb dades falses: no es modifica la sanció respecte a la regulació
anterior (200 € dada, sense límit ni màxim ni mínim).
- presentats per mitjans
diferents dels telemàtics existint obligació de fer-ho: 100 € amb un mínim de
1.500 €.
2) que sí que tinguin com objecte
magnituds monetàries:
- presentats de forma incompleta,
inexacta o amb dades falses: no es modifica la sanció ni la graduació respecte
a la regulació anterior (sanció: fins al 2% per cent del volum d'operacions no
declarades o declarades incorrectament, amb un mínim de 500 €. Graduació en
funció de les operacions no declarades o declarades incorrectament respecte del
volum que es va haver de declarar: percentatge inferior al 10% (500 €),
percentatge superior al 10% (multa proporcional del 0,5%), al 25% (multa
proporcional de l’1%), al 50% (multa proporcional de l'1,5%) i al 75% (multa
proporcional del 2%).
- presentats per mitjans
diferents dels telemàtics existint obligació de fer-ho: 1% de les operacions
declarades, amb un mínim de 1.500 €.
- En relació amb la infracció tributària per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions inspectores (no atendre requeriments degudament notificats; no comparèixer, excepte causa justificada, al lloc i temps assenyalat; no facilitar l'examen de documents, informes, llibres, registres, etc.) s'incrementen les sancions a imposar. Així:
A. Si l'incompliment el realitzen
persones o entitats que no exerceixen activitats econòmiques, les sancions
seran:
1) 1.000 € en el primer
requeriment.
2) 5.000 € en el segon
requeriment.
3) Després del tercer
requeriment, entre 10.000 € i 100.000 € si l'incompliment es deu a magnituds
monetàries conegudes o no.
B. Si l'incompliment el realitzen
persones o entitats que exerceixen activitats econòmiques, les sancions seran:
1) 3.000 € en el primer
requeriment.
2) 15.000 € en el segon
requeriment.
3) Després del tercer
requeriment, entre 20.000 € i 600.000 € si l'incompliment es deu a magnituds
monetàries conegudes o no.
No obstant això, si l'obligat
tributari donés total compliment al requeriment administratiu abans de la
finalització del procediment sancionador o, si és anterior, de la finalització
del tràmit d'audiència del procediment d'inspecció, es preveu una reducció del
50% de les quanties anteriors.
- Es modifica el termini per iniciar els procediments sancionadors per a la imposició de les sancions no pecuniàries per infraccions greus o molt greus, que serà de tres mesos des que s'hagués notificat la sanció pecuniària.
7. Altres novetats i mesures d'interès
- S'elimina la possibilitat d’ajornaments o fraccionaments dels crèdits contra la massa en les situacions de concurs per evitar la postergació artificiosa del crèdit públic com a conseqüència de la simple sol·licitud d'ajornament o fraccionament.
- Amb efectes des del 31 d'octubre de 2012 (data d'entrada en vigor de la Llei) i en relació amb els guanys patrimonials no justificats, relatius a béns i drets no recollits en la nova declaració informativa sobre béns i drets situats a l’estranger, s'estableix que el contribuent no podrà provar la seva prescripció i en tot cas s'imputaran al període més antic dels no prescrits, susceptibles de regularització per l'Administració. En aquests supòsits s'estableix una infracció especial (molt greu) per l'aplicació d'aquesta norma amb la consegüent sanció que serà d'un 150% de la quota diferencial que origini.
- Amb efectes des del 31 d'octubre de 2012, es flexibilitza l'esborrany de l’IRPF deixant oberta la possibilitat de subministrar-ho al contribuent no sols quan obtingui rendes del treball, del capital mobiliari subjectes a retenció, de Lletres del Tresor, de guanys patrimonials sotmeses a retenció, subvencions per adquisició d'habitatge o imputació de rendes immobiliàries, sinó també de les fonts de renda que estableixi el Ministeri.