Benvinguts!!

Us donem la benvinguda a aquest canal de comunicació del grup BARTRINA assessors (Bartrina-Carbó i Associats, Valls i Baldrich i Gestaga).

La nostra voluntat, mitjançant aquest blog, es fer-vos partíceps de totes aquelles temàtiques que creiem que poden ser del vostre interès: les darreres novetats legislatives, comentaris a "problemàtiques comunes" copçades en el nostre dia a dia professional, articles relacionats amb l'àmbit de l'assessoria empresarial, calendaris fiscals, etc.....en resum, són moltes les consultes que contestem personalment, moltes les informacions que rebem de les diverses fonts de les que gaudim, però molt poques les possibilitats que tenim de "socialitzar-les" i fer-ne partíceps als que realment són la nostra raó de ser. Desitjem que us sigui d'utilitat.

David, Lídia i Eva




divendres, 9 de març del 2012

La morositat a les comunitats de veïns puja un 45% en tres anys.

Publicat a:  El Punt Avui. Edició Nacional 13-02-2012 Pàgina 30

Més del 80% dels problemes a les comunitats de propietaris són per l'impagament d'obres pendents i de rebuts

El 23,5% de les comunitats de propietaris tenen com a mínim un veí morós, gairebé el doble que fa dos anys




La morositat a les comunitats de veïns ha trobat en la crisi el principal combustible. Els problemes per impagaments a les comunitats de propietaris han augmentat un 45% en els últims tres anys, segons el Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona i Lleida, que admet que entre el 80% i el 88% dels conflictes en què treballen són per problemes de morositat. Així ho assegura el president del col·legi, Enrique Vendrell, que diferencia, però, entre el morós “que es retarda però acaba pagant” i el “que no paga i obliga a fer una reclamació judicial”. Aquests darrers representen el 20% del total.
Segons dades d'Arrenta, l'Associació per al Foment del Lloguer i Accés a l'Habitatge, una de cada quatre comunitats de propietaris de Catalunya té entre els veïns, com a mínim, un morós. La xifra (23,50% de mitjana) és superior a la demarcació de Barcelona (24,10%) però molt en la línia de les recollides a Lleida (23,30%) i Tarragona (23,70%). Girona és la demarcació amb el nivell –tot i ser elevat– més baix del Principat (22,90%). En els últims dos anys, la xifra global a Catalunya ha crescut set punts percentuals (vegeu el gràfic superior) i està un punt i mig per sobre de la mitjana de l'Estat espanyol (22%).
Segons Arrenta, la contractació de serveis que garanteixin el cobrament del lloguer mensual per part de propietaris d'habitatges de lloguer ha crescut un 95% en el darrer any a l'Estat espanyol.
Conflictes i paciència
La percepció i l'anàlisi de les principals associacions que gestionen les propietats immobiliàries és que els conflictes han crescut de forma significativa. “I no només per al pagament de rendes, sinó també per a les despeses ordinàries i les quotes periòdiques”, explica Josep Maria Espinet, advocat dels serveis jurídics de la Cambra de la Propietat de Barcelona, que hi afegeix: “Hi ha conflictes en les comunitats de veïns però també entre l'arrendador i l'arrendatari d'un immoble.”
De totes maneres, es dóna la paradoxa que, tot i que han augmentat els conflictes, hi ha més paciència per part de la mateixa comunitat en abordar la problemàtica, depenent de l'actitud i la disposició del veí que no pot pagar. “Els conflictes irreconciliables es donen sobretot per un problema d'actitud del que no paga”, diu Espinet.
De fet, s'ha de tenir en compte que per iniciar qualsevol procés de reclamació per via judicial s'ha de pagar un sobrecost (costes judicials, advocat, procurador...) i les comunitats de veïns “eviten qualsevol pagament extraordinari que hagin de fer”, diu Espinet. “Les comunitats valoren les despeses que han de fer, estudien alternatives i resolen la manera menys costosa possible de fer-ho”, explica.
En els processos monitoris, la forma més abreujada per intentar recuperar el deute, es necessita l'assistència d'un advocat i d'un procurador, sempre que la quantitat reclamada superi els 900 euros.
Amb tot, els administradors de finques avisen que sovint “la paciència es converteix en una imprudència” perquè, amb la llei a la mà, el propietari morós només estarà obligat a pagar els rebuts del darrer any en curs. “Les comunitats acostumen a tardar un any a reaccionar però si han de denunciar ho han de fer abans del segon any”, explica Vendrell.
Així, tot i que durant l'exercici del 2011 les xifres han estat rècord, tot indica que durant aquest any la tendència serà la de continuar creixent. “Podem esperar que durant l'any 2012 la cosa empitjori una mica. L'increment de la conflictivitat serà significatiu, però no desbordant, perquè tot costa diners”, sentencia Espinet.
Tot i que han crescut els conflictes, les comunitats tenen més paciència en abordar el problema.
Abunda la prudència perquè les reclamacions comporten despeses extraordinàries.
Josep Maria Espinet
Cambra de la Propietat Urbana
La meitat dels casos que es porten davant dels tribunals acaben amb l'embargament del pis o local
Enrique Vendrell Santiveri
Col·legi d'Administradors de Finques
Entre el 80% i el 88% dels problemes que hi ha en una comunitat de veïns són per morositat